onsdag 30 mars 2011

Humpf!

Hmm...

Jag är född med temperament. Det vet jag.
Småsaker kan göra mig arg väldigt lätt, och jag är långsint...
Men sådär riktigt förbannad så det pyser ur öronen på mig, det händer inte ofta.

Nu har jag dock fått nog.

Vart, i vilken del av samvetet, hjärnan och hjärtat är det okay att hetsa ungdomar till att banta?

Jag har shälv alltid varit stor som yngre, men det är skillnad på att äta lite mindre och hetsa små tjejer till att bara äta barnmat, eller bara äta 500 kcal om dagen eller vad fan man nu kan komma på!
Barn, och vuxna också för den delen, behöver näring för att livsuppehållande organ ska fungera!
Utan näring fungerar inte hjärnan, utan näring fungerar inte hjärtat, lungorna, njurarna, levern och så vidare.
Vet ni vad som händer då?
MAN DÖR!

Hur känns det att ha på samvetet att ni har hetsat tjejer till att få anorexia?
Till att små tjejer måste matas med "drop" (jag kommer inte på vad det heter, men det kanske är samma?) för att överleva, för att faktiskt börja högstadiet eller gymnasiet?
Hur känns det att ha på samvetet att ni fick en tjej eller kille att dö, för att ni fick henne att sluta äta?

För att de trodde att de inte dög som de var...

Vid anorexia är en av de vanligaste dödsorsakerna hjärtfel.

Ingen människa MÅSTE ha en speciell vikt för att duga.
Man måste inte kunna se revbenen, ryggraden och höftbenen för att man ska vara en bra människa.
Alla ska vara där de mår som bäst.
Även om barnfetma sprider sig, så är inte dieter sättet att få bort det. Det är minskandet av saker som pizza, läsk, chips, godis och pommes som måste minska, till förmån för nyttigare mat.

Barn ska inte träna, de ska leka, de ska äta och de ska må bra. 
Ungdomar, de kan träna, för att det är kul, de ska äta och de ska må bra.
Vuxna ska träna, för att det är kul, de ska äta och de ska må bra.

Nej, nu börjar jag bli less på alla dessa tidningar, bloggerskor, hollywoodstjärnor och allt vad som finns som påstår att man måste se ut på ett visst sätt för att duga.

Jag önskar bara att det fanns mer att göra för att kunna hjälpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar