måndag 14 mars 2011

Började monteringen

Igår kväll började vi med att förbereda delarna av tröjan som jag stickar för montering.

Eftersom att vi inte riktigt har så stor erfarenhet av det här, varesig jag eller Jonatan, så fick vi luska ut hur vi skulle göra. Efter lite googelsökningar så stod vi fortfarande lika tomhänta och bestämde oss för att prova ändå.
Friskt vågat hälften vunnet?
Så för att spänna upp stycket så slängde vi på en papp-bit på torkstället.

(By the way, om någon vet nått bra sätt att sträcka ut stickade stycken som ska sys ihop får ni jättegärna tipsa. Tror att det bästa vore om man kunde få tag i någon sorts korkplatta, men vart får man tag på det?)

Men, vi tror att det här var en ganska bra ide.

Så, först var det bara att blöta ner tröjan så att man fick något att jobba med. Det var svårt att få den riktigt genomblöt faktiskt. Undrar om jag har råkat och sticka den i vattentätt garn?!

Men, i alla fall. Sen var det bara att se till att allt överflödigt vatten blev icke-existerande i stycket. Genom att rulla den i en handduk, lyckades den att bli helt torr! Jag undrar om det var för att jag använde akryl-garn?

I vilket fall. Tröjan blev torr, och det var dags att börja spänna upp den på pappen. Vilket jag måste säga inte var det roligaste jag har gjort. Och jag ska försöka hinna klart med andra stycket idag så jag kan spänna upp det ikväll när Jonatan är och tränar. För jag tror han kan ta lös stycket, men jag tror inte han vågar sätta dit det om utifall att han tror att han gör fel.

Men, nålandet av stycket på pappen var inte sådär jättekul. Speciellt inte då tröjan var torr och vi funderade på om det var någon som helst idé att spänna upp den. Men vi la en blöt handduk ovanpå, och jag ska snart gå och blöta ner den igen så att den åtminstone har varit lite fuktig under dagen.
Det roligaste igår var nog ändå när jag skulle badda ner handduken lite till innan vi gick och la oss och jag blötte ner händerna, baddade handuken, och sen gick för att torka av händerna i badrummet, och insåg att jag precis hade baddat händerna på en handduk.
Hur blåst får man bli egentligen?

*Edit: insåg nu att tröjan skulle blivit sjukt mycket snyggare i svart. Får nog göra en till nån dag.*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar