lördag 26 mars 2011

#13 - Böcker, författare och litteratur

Här kommer vi till ett nytt ämne som jag älskar att prata om.

Jag älskar att läsa, och jag läser nog alldeles för mycket.
Jag säger att jag har ett par favoritförfattare, men det blir oftast väldigt många när man ska räkna upp dem.
Jag läser en del litteraturvetenskap på universitetet, men jag har ingen aning om vad jag ska göra av den, för det första är det ju inte litteraturvetenskap grundkurs, utan det är 7,5hp kurser med KUL litteratur.

Böcker har ungefär samma del i mitt liv som film.
Skillnaden är, med böcker kan jag fantisera lite som jag vill. Där är min tolkning av vad författaren skriver viktig, inte regissörens. Därför kan jag ofta bli besviken på hur filmer som är baserade på böcker blir.

Ett exempel är Diagongränd i Harry Potter, den fantiserade jag inte alls såg ut så, speciellt inte hur man tog sig dit! Så ganska besviken blev jag, men Harry Potter i sig är en bra film.

Om jag nu måste nämna några av mina favoritförfattare är de Neil Gaiman, Jostein Gaarder, Sigge Eklund, Andreas Roman, Anne Rice, Cornelia Funke, Emma Bull, Robin McKinley, Tanith Lee, Stephen King

Och för den som la märke till det, så, ja, det är mycket fantasy här också och skräck. Men deckare är inte riktigt min grej. Vissa deckare kan vara helt fantastiska så som Hennig Mankells Danslärarens återkomst, men för det mesta är det inte min grej, inte romantik heller. Vissa social dramer fungerar, men då ska de vara på det viset som Sigge Eklund skriver. Jag gillar inte jättemycket vampyrböcker faktiskt. Dracula funkar och Anne Rice böcker, men jag har inte vågar läsa de här nya som handlar om diverse vampyrer, men jag ska försöka ta mig igenom Charlaine Harris böcker nu här näst. Måste faktiskt erkänna att jag inte har läst Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in än heller.
Sen har jag väldigt svårt för Tolkiens sagan om ringen triologi, och de böcker runt om, men så är det. Jag kan läsa mycket annat, men så jättemånga gånger har jag inte planerat att lläsa Sagan om ringen.

Jag kan faktiskt gilla att läsa böcker om England eller engelska ibland, men annars är inte dokumentär böcker eller så mina favoriter, inte heller biografier, Nikki Sixx funkar, och Tommy Lees, men sen, nja. Då får de vara riktigt bra och någon som jag tycker är EXTREMT intressant.

Så kallad "finlitteratur", har jag inte mycket över för, bara för att man skriver krångligt så att ingen fattar så kallas det fint? Nja, då kanske jag inte passar hemma i de "fina" litteratur kretsarna. Jag föredrar faktiskt att sätta mig på ett tåg påväg mot en trollkarlsskola, och kanske eventuellt korsa ett hav med Vampirates på vägen och försöka fly från mitt förflutna tillsammans med en hund.

Böcker är individuellt vad man gillar, och jag tycker folk får läsa vad de vill. Det viktigaste i min värld är att man läser över huvud taget. Både barn och vuxna idag läser alldeles för lite skönlitterära böcker, och det känns så dumt. När jag var mindre, då kunde man se folk som satt precis över allt och läste, eller till och med stod upp. Nu känner jag mig väldigt ensam om att göra det, så färre har det blivit.

Pocketböcker är nog lite av en svaghet för mig. De är lätta.
Lätta att ta med.
Lätta i vikt (för det mesta).
Lätta att få plats med.
Lätta att läsa.
Lätta att handskas med.

Pocket böcker är lätta, end of story.

Oj, vilket rörigt inlägg jag insåg att det här blev nu. Men det får ni leva med! Jag är lite rörig själv just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar