onsdag 30 mars 2011

It's nice to know I lack the culinary skills of a caveman!
- Xander Harris (Buffy The Vampire Slayer season 5 ep 1)

Sitter och stickar på duken som Jonatan ska få. Plockar med mig stickningen på tåget på fredag för jag hinner nog inte klart med den ikväll, den ska bli ungefär dubbelt så lång som den är nu. Men den kommer bli riktigt snygg när den är klar tror jag!

Som ni ser är den ganska sexigt lila!
Lila är en fin färg tycker jag och är ganska nöjd att Jonatan tycker det också.
Lila dukar is the shit!


Själva duken är moss- och rätstickad med hålmönster på 6mm stickor. På kanterna har jag 6m med mosstickning och sen med 5m mellanrum vart vart 6:e varv (de varven blir alltid på rätsidan), så har jag satt ett hål. Duken blir ganska smal och kommer passa på en expedit hylla (4x4 rutor).
Jag ska prova sen och göra ett par små stycken till en röd/svart hylla som jag ska ha nere i Växjö. Men de ska bli vita och fyrkantiga istället.

Ska försöka ge er en lite förklarning på hur den är gjord.

Lila duk
Lägg upp 35 m på stickor 6mm.
Sticka mosstickning i c:a 10v eller så brett som sex m blir. Efter det stickar du de första 6m och de sista 6m mosstickning. Emellan där stickar du rätstickning. Sticka 6v.
Hålmönster:
*Sticka 4m, lyft sen m2 över m1, och gör sedan en ny maska* upprepa tills 11 maskor kvar.
Stick 5m slätsticking och de sista 6m mosstickning.

Sticka sedan 5 varv till och på det 6:e (rätsidan) stickar du nästa hålmönster.
Fortsätt tills duken är så lång som du vill ha.
Efter sista hålmönster v stickar du 5v slätstickning och sedan mosstickning i 10v el så många som du gjorde i början på stickningen.
Och voilá! 
En fin duk som passar på många ställen.

Sitter samtidigt och ser på sista avsnittet av säsong 4 på Buffy, tyvärr börjar nästa säsong med Dawn...

Yuck.

Dawn är inte min favorit i Buffy precis... Inte Glory heller.
Hela serien faller lite med de två, men Glory behöver man ju bara stå ut med i en säsong (även om jag hellre hade sett det som ett avsnitt), men Dawn måste man ju dras med i flera!

Nu ska jag börja på säsong 5! (Eller, jag har redan börjat på det undertiden som jag sitter och skriver...)
Mina planer för morgondagen är att gå till gymmet, och sen blir det en sväng till Karlstad och lite Kali Sikaran på kvällen.

Ska bli kul. Igår körde vi kniv. Inte min favorit del precis.

Hoppas lite på ownership imorgon så att jag kan göra den där graderingen snart nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar