måndag 28 november 2011

För att jag är bättre än dig?

Jag börjar bli riktigt trött på folk som inte kan använda sig av ordentlig grammatik när de skriver. Är det bara små missar, och någon enstaka gång, då är det inte hela världen, men många gör idag en sak i att inte skriva ordentlig svenska, och sedan kör de med det gamla beprövade "Gillar du det inte så läs det inte!"-taktiken. Speciellt förundrande är det när den som skrivit texten (vad det än är för text) har som mål att så många som möjligt ska läsa den för den status som exempelvis många läsare på en blogg ger.

Jag personligen avstår gärna från att läsa insändare, bloggar, artiklar, facebook-statusar och så vidare som är så extremt dåligt skrivna, men jag blir ändå ledsen över hur folk ska våldföra sig på det svenska språket (och andra språk också). Jag tänker här länka till Språkrådets hemsida: http://www.sprakradet.se/startsida så att ni kan, när ni har svårt att veta hur ett ord skrivs, gå in och kolla, så man slipper alla pinsamma situationer. Ett annat förslag för er som har en smartphone av något slag är att ladda ner SAOL-appen.

Det jag stör mig mest på är att folk verkar ha svårt att hitta mellanslagstangenten och även punkt, frågetecken och utropstecken. Vi har skrivregler i svenskan: http://www.fritext.se/svenska/svenska1.html
Får man inte lära sig dem i skolan längre? Att skriva så här....det tycker jag är ganska jobbigt...eller hur? För tydligen så fungerar mellanslagstangenten. Ibland. Eller är det bara lagg hos vissa som gör att det blir så här?

Särskrivningar finns det också gott om. Alldeles för gott om. Att sedan stoppa in stora bokstäver lite här och var är inte heller okay! Stora bokstäver finns i början på meningar och i namn (och på några få ställen till, men att Skriva Varje Ord Med Stor Bokstav, är inte rätt). Behöver ni veta mer om det så kan ni läsa om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Versalisering

Gör ni det när ni skickar SMS eller privata mail, så är det okay med mig, men ska jag behöva läsa vad ni skriver, så snälla skriv så att man kan förstå. Det är inte "något eget språk". Det är samma jävla språk som alla andra har, ni råkar bara vara helt värdelösa på det.
Lär man sig inte grammatik i skolan längre?
Jag trodde att eftersom att skolorna idag är så extremt datoriserade i form av att barnen lär sig tidigare att skriva på en dator än man gjorde förr, så skulle också språket över nätet bli bättre. Men icke.
Man ser bloggare som inte ens kan skriva ett inlägg utan att stava majoriteten av alla ord fel. Ibland kan de inte ens stava en sak rätt när de har lagt upp en bild där ordet står.
Jag vet att jag inte var den som var bäst i klassen på grammatik under grundskolan. På högstadiet var jag nog den som hade sämst resultat av alla i klassen på grammatikproven, men jag kan inte påstå att jag skriver med dålig grammatik.

Svenska ungdomar blir idag allt sämre på att skriva. Engelskan har om möjligt gått ännu längre. Ibland kan man inte ens gissa sig till vad det ska stå när någon har skrivit någon form av förkortad internetslang eller lokalslang som har krupit in i det skrivna språket.

Nu är min plan att bli bibliotekarie, inte lärare, men ibland så vill man nästan börja läsa till svensklärare bara för att kunna göra något åt det här.

Notera, jag anser inte att det är fel att kunna förstå internetspråk och förkortningar, men ska man skriva en text som ska nå människor, och som människor kan läsa, så anser jag att då ska man använda sig av ett språk som är bra. Jag har själv sett klasskamrater på högskolan som använder sig av en hel del slang i vetenskapliga uppsatser, och jag tror att orsaken är att det på internet (en av de medier som flest människor läser på, och därav blir en del av hur vi lär oss språk) sällan används de språkregler som finns i det svenska språket.

2 kommentarer:

  1. Hej Sanna.
    Det heter svensklärare.

    /Makke

    SvaraRadera
  2. Ska komma ihåg det till nästa gång, "Koneferans"! :)

    SvaraRadera