onsdag 14 december 2011

#28 - Serietidningar.

Funderade först på om jag skulle försöka mig på att skriva ett nytt inlägg på "Blogglistan", det var ju ett tag sen sist, och när jag såg ämnet så bestämde jag mig! Jag tror inte jag har något ämne som är roligare att skriva om i alla fall!

Serietidningar.

Min serietidningsläsarhistoria har inte varit helt rak. Jag började som ganska ung med Kalle Anka (som alla andra barn?) men läste också Knasen och Fantomen. En hel del Larson-tidningar slank ner också, men när jag blev äldre blev det lite sisådär med serietidningsläsandet. På gymnasiet började jag dock igen. Det blev då mycket manga och liknande.

Efter det har jag upptäckt en hel värld med fantastiska serietidningar. Jag läser fortfarande mycket manga, men andra favoriter är: Iron Man, Watchmen, House of Mystery, The Sandman, Batman, Nemi, Fables, Buffy the Vampire Slayer... Listan kan göras lång. Det enda jag egentligen har riktigt svårt för är Hulken och Stålmannen.

Jag anser mig inte hålla mig endera till DC eller Marvel universumen, eftersom att jag läser mycket från båda, däremot så har jag insett att det står Vertigo och Dark Horse Comic på ganska många av mina tidningar, så där finns det uppenbarligen något som jag tycker om lite extra.

House of Mystery (något av en spin-off till Sandman eftersom vi kan hitta Kain och Abel i den också), är den som jag läser flitigast idag, tillsammans med Nemi. (Nemi denna underbara figur, det finns verkligen ingen annan som man kan relatera till så fullt ut som henne!)

Nu på en kurs skulle vi också köpa in "The Mammoth book of best Horror Comics" och den ser jag fram emot att ögna igenom också! Jag har läst den första serien, en adaption av Edgar Allan Poes Den svarta katten som var okay, den höll sig väldigt exakt till boken, och något mer finns liksom inte att leta efter där precis.

Många reagerar dock på att jag föredrar Iron Man över Batman, och det gör jag. Folk undrar varför jag föredrar ett fyllo över den coola Batman.
Grejen är den att jag gillar Batman också, men jag ser inte att Tony Stark är den som har problem i jämförelse med Bruce Wayne. Tony Stark använde sitt intellekt(?) för att bygga sig en "kostym", men Batman får ju det mesta av Fox, så... Äsch, spelar det någon roll?

Det jag tycker om med serietidningar är att det både är text och bild, att man kan få uppskatta både bra dialog och handling, och snygga bilder.

Jag tycker det är både spännande och tråkigt att alla serietidningar ska gå och bli film nu. Vissa har klarat det bra, men inte alla. Vissa verkar heller inte veta när det är dags att sluta göra filmer om samma superhjälte och vänta till nästa generation innan de gör nya filmer. Watchmen är okay, introt är helt fantastiskt. Batman - The Dark Knight är också helt sjukt bra, och Iron Man filmerna.
Vi får se nu hur den tredje och sista (?) Batman filmen blir när den kommer ut, men det är Christopher Nolan, och han sa att han bara gör filmen om den är bättre än The Dark Knight, så nu får den se till att vara det!

Bilder från:
http://www.dagensps.se/_internal/cimg!0/korlv71fqrilen1dlxmd12i3zmy4zu1
http://eurenius.se/img/nemi_20061107.gif
http://teknikflickan.blogg.se/images/2010/marvel_wallpaper_avengers-initiative_85974354.jpg
http://marcusbiblioteket.files.wordpress.com/2010/09/watchmen-poster-rorschach.jpg

3 kommentarer:

  1. Att du gillar Ironman mer än Batman är nog för att Ironman kickar Batass. Men jag måste ju påpeka att du missat två kungligt bra serier!
    Måste jag ens nämna Spiderman? Gick nästan i taket när jag såg bioreklamen för nya filmen som kommer i vår, hoppas den åtminstone är bättre än de gamla...
    Serie nummer två är den första serien jag någonsin läste, SPAWN. Mycket olämplig för en femårig liten ficka men whatever, störtskön och lite lagom (läs väldigt) blodig. Finns också som film... Och tecknad serie, precis som de flesta andra nuförtiden...

    SvaraRadera
  2. Spindelmannen tycker jag bara om på film, därav, han passar inte riktigt in i mitt resonemang om serietidningar. Men jag gillar filmerna, det gör jag! Förutom trean, den tycker jag inte om alls. Nej. Inte. Alls!
    SPAWN har jag läst lite av, har någon tidning hemma någonstans, men jag kan inte komma ihåg vad den handlar om. Däremot var The Svampthing och Maus riktigt bra!
    Försöker få tag på Spike serietidningarna, men det verkar som de är svåra att få tag på!

    SvaraRadera
  3. Svar; Oh my god, länken du skickade gjorde min dag! Tack! :D

    SvaraRadera