måndag 12 december 2011

"At the moment that we persuade a child, any child, to cross that threshold, that magic threshold into a library, we change their lives forever, for the better." - Barack Obama

Jag tror jag glömde nämna det.

Jag kom in på Biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet!

Nöjd? Ja visst! Riktigt nöjd!

Jag planerar att läsa in lite kurser i pedagogik (mycket om hur man använder film, litteratur och diverse andra informationsmedier i undervisning) i mina 60hp som jag får välja själv. Det känns som att det är en bra idé och en bra investering i framtida efterfrågade kompetenser. Lite som sidomål har jag ju faktiskt också att få skriva böcker, att bli författare, då kanske läromedelsböcker för grundskolan skulle vara något att satsa på?

Programmet går på deltid är nere i Växjö och ligger på 180hp, men eftersom att jag kommer läsa in mina 60hp tidigare så kommer det inte alls ta dubbelt så lång tid att bli klar. Tror jag räknade ut det till att det skulle ta fyra år. Hade jag läst den på campus hade det tagit tre, men jag har fortfarande kvar 45hp på min filmvetenskapskandidat efter den här terminen, så i slutändan så blir det ingen större skillnad på när jag är klar.

Jag börjar till våren, och kommer också att läsa de 22,5 hp på filmvetenskap B som jag har kvar då också (sammanlagt 37,5 hp).

Det känns faktiskt ganska skönt att äntligen ha hittat ett program som man faktiskt vill läsa, och som man får ut en vettig yrkestitel utav. Även om drömmen om en doktorstitel i engelska fortfarande finns kvar, men som sagt, det är ett projekt som jag har satt bäst före-datum på 16 september 2053, så jag tror att det löser sig i alla fall.

Jag svindlar faktiskt lite vid tanken på att jag snart är "klar" med något på högskolan. Jag har ju en sån hög med poäng bakom mig som jag inte vet vad jag ska göra av egentligen heller. Onödig tid kanske, men det kan jag leva med. Vissa av kurserna gjorde ju att jag vet att jag absolut inte vill jobba som ekonom i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar