onsdag 14 december 2011

Jag har inte gjort dina val, det klarar du så bra själv!

En sak som jag har reagerat på nu när jag läst en hel del litteraturvetenskap på universitetsnivå är att: studenterna vill inte läsa. Det är inte det att de inte hinner, utan de vill verkligen inte läsa böckerna. Det verkar som att många är för lata för att gå till biblioteket och fråga om fjärrlån om de inte finns, eller lägga det som inköpsförslag (många bibliotek har ganska lätt att få tag på den skönlitterära delen av listan, och det är också lättare för dem att köpa in, många är ändå klassiker som redan finns på de flesta bibliotek). Eller så är de för snåla. Ja, jag har också dåligt med pengar, men jag har haft råd att kunna köpa en ganska stor del av min kurslitteratur den här terminen, men som sagt, många av böckerna går att långa på bibliotek, och fråga om fjärrlån är inte farligt. Bibliotekarien kommer inte att bita dig!

Vänta här nu... Läste vi inte litteraturvetenskap? Okay, jag kan också gå med på att litteraturlistorna just på Linnéuniversitetet är ganska långa i jämförelse med vad de är på andra skolor, men det är ju fortfarande mycket skönlitterärt, och många ska bara läsas i urval, ett par kapitel sådär, inte hela boken. Att man inte har någon motivation att läsa på grund utav att det är svårt språk kan jag förstå, men att fråga: "Vilka behöver jag läsa för att klara tentan?" tycker jag är lite... Skumt. Fast å andra sidan, det där beror ju helt och hållet på hur seriös man vill kunna låta i framtiden. Man kan ju hoppa över att läsa flera av böckerna, och sen bara ha tomt innehåll i sina resonemang, eller så kan man visa att man faktiskt kan det, det är ju lite upp till var och en.

För mig känns det lite som att ni valt fel ämne om ni inte vill läsa böckerna. Speciellt när vi har en hel termin på oss att göra det. Litteraturvetenskap är generellt sett mycket läsande, detsamma gäller språk och det är ju inte precis som att litteraturlistan kommer som en överraskning, utan den kan man gå in och titta på innan man söker, och om man då tycker den är för lång kan man ju söka en annan kurs. Det är mer att läsa på högskolan än på gymnasiet, det är det, och det är ett ganska stort hopp, men att vara så ointresserad av att läsa när man väljer att läsa litteraturvetenskap, det känns bara fånigt, och det ser bra fånigt ut i diskussionsforumet när ni diskuterar hur ni ska kunna komma undan att läsa vissa böcker. Är det bara ett kapitel som ska läsas, då kan man också ta den relativt låga kostnaden som blir och kopiera kapitlet om man känner att man inte har råd att köpa boken, och inte kan låna den så länge som det behövs.

Jag kan själv känna lite sådär: "måste jag läsa?" men aldrig på litteraturkurserna utan på filmkurserna, men det har mer med att göra att filmvetarna/filmforskarna som skriver de böcker vi använder ofta har ett språk som är väldigt svårt att förstå, det har hitintills inte varit fallet. (Förövrigt så har jag läst det ändå även om jag inte velat, om inte hela boken så böcker med bara ett kapitel har jag kopierat kapitlet). Det finns ju betydligt fler kurser som har färre böcker, men i slutändan så blir det ännu mer att läsa för man måste läsa böckerna från pärm till pärm, och eftersom att de har en lite kortare litteraturlista så inser man sen att man måste läsa ett antal "korta" (korta verkar vara ganska relativt här, korta i jämförelse med en 1000-sidors bok verkar vara det vanligaste kriteriet) artiklar istället.

Jag måste ju säga att om man nu tar sig tiden och sätter sig och läser, så blir det mycket lättare sen, tentan känns inte lika svårt, och man hänger lättare med i lärarnas resonemang om saker, även om alla lärare inte är jätteraka, utan vissa saker kan fortfarande vara svåra att förstå, men det är fortfarande lättare. Mycket lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar