torsdag 19 maj 2011

Att en sån sak kan ha betydelse

Att en sån sak som hår kan ha sån extremt viktigt betydelse för ens varande.
Hår som egentligen känns så obetydligt för ens existerande i jämförelse med så mycket annat.

 Vår/sommar -08
Det är nu nästan exakt 1 år och 5 månader sedan jag färgade håret sist, och har min egen naturliga hårfärg och jag kan fortfarande inte smälta att jag är rågblond!
Jag började färga håret när jag var 12 år gammal, och har alltid haft det mörkt, med någon enstaka stund som blonderad, och lite olika småfärger i, men i stort sett, alltid mörkhårig, svart, blåsvart, lilasvart, mörkbrunt, ljusare brunt, rött i olika nyanser och nu har jag alltså min naturliga hårfärg tillbaka.

Efter att ha växt upp och alltid "varit punkare" eller rockare eller något liknande och mörkt hår nästan var ett måste, så har jag nästan glömt att jag faktiskt är ljushårig egentligen. Jag hade i princip glömt hur mitt hår egentligen ser ut.

Det största problemet med att vara ljushårig är för mig att nästan inga kläder längre passar. De går liksom inte ihop med att ara ljushårig. Jag ser mindre punkig ut med ljust hår...

En sak som jag lagt märke till är att jag ser yngre ut ljushårig också (tycker jag). Och det inte på ett bra sätt utan jag ser ut som jag är 16, 17 år när jag är ljushårig. Och en annan sak som jag la märke till när jag inte längre färgar håret är hur håret skiftar färg beroende på om det är fett eller inte. Mitt hår har väldigt fin rågfärg när det är nytvättat, men så fort det är ens det minsta lilla fett, så ser det musgrått ut...

Jag saknar verkligen det bruna håret som jag borde ha fått behållit när jag var liten, men jag kan inte förmå mig att färga det heller...

Nej jag förstår verkligen inte hur hår kan ha en så stor betydelse...

6 kommentarer:

  1. Jag har också en såndär mystisk blond hårfärg som skiftar färg när det blir minsta lilla fett och jag haaaaatar det. Därför brukade jag alltid slänga i vitblonda slingor (vilket egentligen inte hjälpte mycket mot färgförändringsproblemet) så nu har jag färgat det brunt och jag är så jädra lycklig för att jag slipper en tydlig utväxt!

    Hårfärg is the shit och hår är en skitdum upfinning

    SvaraRadera
  2. Mmm, jag vet. Färgade håret i typ 10 år och det var svårt att sluta... Nu klipper jag mig hela tiden istället 0.o

    Mörkt hår är sexigt...
    Jag känner mig som Avril Lavigne just nu 0.o

    SvaraRadera
  3. Jag gillade mitt ljusa men två veckor efter att jag varit hos frisören hade jag redan utväxt jag irriterade mig på så mörkt är billigare och bekvämare ;)

    Men Avril har ju lite attityd, det är väl aldrig fel att känna sig som en pop(rock?) stjärna? ;)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja lägga i blonda slingor... Men mitt här slingar sig själv ganska bra som det är.. 0.o Men dock inte som JAG vill... CP-hår...

    Haha, sant :P Popstar it is! ;D

    SvaraRadera
  5. Gud skapade hår bara för att jävlas med oss, jag lovar.

    SvaraRadera
  6. Ja det tror jag också! :O
    Eftersom hår aldrig aldrig som man vill, och det är omöjligt att göra något med det... Mitt hår är definitivt mitt tålamodsprojekt!

    SvaraRadera