fredag 24 augusti 2012

Tre saker...

Ja, jag får väll ta och skriva om tre saker som jag verkligen inte kan få grepp om och som jag tycker är helt jävla idiotiska rent ut sagt (ursäkta språket).

Det första är:
Todd Akin
Kvinnor har tydligen en mekanism som stänger av att kunna bli gravid om man blir våldtagen. Därför var frågan om abort irrelevant när det kom till våldtäktsoffer.

Ursäkta vaddå? Va? Seriöst? VA?!

Det har var nog något av det mest idiotiska jag någonsin har hört en människa säga. Någonsin. Jag har svårt att hitta ord för att beskriva känslan när man hör uttalandena från den här människan. Men jag ska försöka lista orden som bäst beskriver det jag känner: ilska, misstro, förvåning, bedrövelse, tomhet...
Ja, det är nog de orden som bäst beskriver vad jag känner för hela den här soppan.

Jag är lite nyfiken på exakt hur den här mekanismen som "spärrar" kvinnor för att bli gravida fungerar. Jag minns inget från biologin som skulle antyda en sådan sak. Gravid blir man om en spermie träffar ett ägg. Nu kanske jag är lite fördomsfull, men jag har i och för sig fått bilden av att sexualundervisningen i skolan är ganska, skral, minst sagt i det stora landet i väst, så det kanske kan vara därför?

Det är ju dock en debatt som känns som att den är ganska känsliga för den, ändå, kristna republikanska sidan i USA. Hur man än vrider och vänder på det, så kommer det bara att vara fel, men inte heller ser jag att de försöker att förändra sitt tankesätt, som jag personligen tycker verkar höra hemma under 1600-talet.Varför kan de inte låta de människorna i partiet som har vettiga åsikter och tankar få träda fram, för det är jag ändå helt säker på att det finns, men just nu har vi en hel radda med exempel på hur det uppenbarligen är de mindre begåvade människorna som får ha sin talan för den partisidan, både på högsta nivå och ute i landet.

Nummer 2:
Ulf Brunnberg
Nu undrar jag om det är fullmånen eller vad det är som händer i världen. För den som inte vet vem Ulf Brunnberg är så var det han som spelade Vanheden i Jönssonfilmerna, och nu har denna (får man säga kända?) svenska skådespelare gått ut i pressen (eller ja, Slitz, för att sedan diskuteras flitigt i Aftonbladet) och sagt att, tja, kortfattat har han sagt att kvinnor inte ska göra mansgöra. Alltså, kvinnor ska inte ha jobb som han anser är "manliga". Som jag förstår det menar han att kvinnor inte kan utföra jobben på korrekt sätt, och därför är det deras/vårat fel när det går fel.
Jag är personligen ingen feminist, utan menar att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, men att skylla en sådan här sak på feminismen, det kan jag inte hitta några som helst belägg för.

Det enda jag hoppas på är att allt sådant här ska dö ut snart så att vi kan slippa att stressa över huruvida vi är män eller kvinnor, och vad vi då får och inte får göra utan att alla har samma möjlighet till utveckling och att leva sitt liv precis så som de vill.

Och sist:
Killar med smink
Meterosexualiteten är tydligen förbi. Tydligen får killar inte sminka och fixa sig längre. Män ska tydligen vara män, och kvinnor ska vara kvinnor.
Det här verkar vara en trend bland de bloggar som jag surfat runt lite och kikat på, speciellt med vissa barbieliknande storbloggerskor i täten. Det här känns lite som en direkt följd av Brunnbergs uttalanden. Att ämnet ens behöver att diskuteras tycker jag. Jag minns när jag växte upp (inte för att jag är lastgammal än men...), då var det bara "emokillar", och eventuellt punkar- och hårdrockskillar som sminkade sig. Sen blev det populärt även bland "vanliga" killar att sminka sig. Nu ska detta "privilegie" tydligen bara få upplevas av kvinnor igen. Annars är mannen omanligt.
Får man använda ordet dravel i förhållande till det här? För i så fall vill jag göra det. För det är precis vad det är!

Vem som helst kan väll få sminka sig? Vare sig man är kille eller tjej. Jag har inte riktigt uppfattat vad det är som bestämmer vilka som får sminka sig och inte. Det finns hur många killar som helst som ser mycket bättre ut när de sminkar sig än när de inte gör det, precis som att det finns tjejer som ser helt fantastiskt mycket bättre ut när de inte sminkar sig. Det är ju helt och hållet upp till var och en om de vill göra det eller inte.

Personligen tycker jag att många killar som sminkar sig lite... Gothigt? (Är det ett ord?) Rockigt? Punkigt? Ja, lite så, det är sjukt snyggt, och jag skulle aldrig tycka att de var "mindre manliga" för det.


Av det här kan jag dra tre slutsatser, varav ingen faller mig vidare i smaken precis:
1. Republikanerna har (fortfarande) inte visat sig vettiga, och jag förstår inte hur de ens kan vara ett alternativ att rösta på i USA i sitt nuvarande skick.
2. Det finns fortfarande idioter som inte fattar att kvinnor och män inte är så olika som de verkar att tro, utan att mycket av det som på 30/40-talet ansågs vara "kvinnogöra" var en social konstruktion, konstruerad av män, utan kvinnors åsikter.
3. Att... Ja, nu tappade jag precis orken för det här. Vad ska man säga, att vi igen måste börja dela in oss i "män" och "kvinnor", och hålla oss till det, för annars blir det ju fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar