tisdag 28 augusti 2012

Service eller..?

Jag tycker om bibliotek. Inget snack om den saken. Bibliotek är bra för många saker i samhället. Att få låna böcker gratis är faktiskt ett privilegie! Tänk på det. Bibliotekets bokhylla är ju din! Tänker er den mängden böcker som finns på ett bibliotek, tänk er hur mycket de böckerna är värda. Skulle ni själva lägga den mängden pengar på böcker? Nej, för det behöver man ju inte! Man kan ju låna dem helt gratis!

Men vissa bibliotek känns som en skam för alla andra bibliotek i Sverige.

Vi har i Sverige en lag på att det måste finnas ett bibliotek i varje kommun (vi har också en lag på att det måste finnas ett bibliotek på varje skola, men där är det lite luddigt med vad ett bibliotek kan räknas som)! Så är det. Sen om biblioteket är stort eller litet,det spelar ingen roll. Det måste finnas. Bibliotekens uppgift är att serva låntagaren med vad de önskar när det kommer till böcker och informationsfrågor.
Det är bibliotekariernas uppgift! Så enkla men ändå så svåra.

Vissa bibliotek verkar dock inte ha förstått syftet med att de ska finnas i kommunen.

När man kommer in första gången på ett bibliotek och ska skaffa ett lånekort och möter en snorkig människa som inte ens kan lägga ner det hon håller på med när hon pratar med mig, och hellre stirrar in i datorn eller på bänken och låter extremt uttråkad och pekar mot datorn som jag ska fylla i uppgifterna på.
När jag sen kommer tillbaka spänner hon ögonen i mig och säger: "Du vet att du måste ha ett id med dig va?"
Jag nickar och plockar upp mitt id ur väskan.
Efteråt får jag vare sig veta låntider, låneregler eller annat viktigt (exempelvis om man tar ut avgifter för vissa saker eller vad böterna ligger på, eller vad man nu känner är viktigt att veta när man är kund hos biblioteket).

Jag vet inte ens vart jag ska börja här egentligen!
Om hon nu höll på med en så viktig uppgift så kunde hon ju ha slutfört den innan hon tog nästa kund (jag), Det hade varit mycket trevligare än att stå och prata med någon som uppenbarligen gjorde något annat. Att sedan informera på ett snorkigt sätt att man måste ha ett id med för att få ett kort, efter det att man fyllt i formuläret tycker jag är fel. Det är om inte annars oartigt att prata med låntagare på det här sättet.

En annan gång så kom jag och ville låna två spel och en film. Jag gick bort till receptionen för att låna dem (som det står på skylten att göra). Jag går fram och säger att jag vill låna de här. Kvinnan i recpetionen ser på mig och frågar: Vill du låna eller?
Jag undrar om hon ens lyssnade på vad jag sa egentligen.
Själv avskyr jag när låntagare kommer fram med en bunt böcker och bara står där. Speciellt de som plockar fram lånekortet samtidigt och sen snäser åt en att "Jag ska minsann lämna de där böckerna!" och ser jättesura ut. När jag då säger att då behöver jag inte kortet blir de nästan förnärmade, men återlämningsautomaten vägrar de ändå att läras sig att använda, där man inte ens behöver någon pin-kod.

En annan dag så kom jag in och skulle låna film. Samma procedur upprepade sig. Jag berättade att jag ville låna två filmer. Jag missade att det var hyrfilmer, och att de kostade att hyra. Jag undrar då varför hon bestämde sig för att informera mig om det efter att hon lånat ut filmerna till mig, och sen bara stod och glodde på mig. Sedan kan man fråga sig om de har kostnader på alla filmer, eller bara en del, eftersom att jag kunde låna film en annan gång utan att betala, och den viktigaste frågan, varför skyltar de inte bättre med det. Ja det står på fodralet, men det borde ju finnas någon bättre skyltning, eftersom att det inte är alla som är uppmärksamma vad det står på saker.
Det kostar mycket att köpa in filmer och spel, ja det gör det. Ibland väldigt mycket med alla licenser och så vidare som ska betalas, men jag undrar varför stadsbiblioteken behöver ta ut kostnader för filmer när det finns flera småbibliotek som inte behöver göra det.

Utöver det så är biblioteket konstigt utformat i hur de har ställt sina hyllor. Jag har jobbat på ett bibliotek som har hyllorna väldigt snirkligt, men fortfarande logiskt. Fackböcker står på ett ställe, barnböcker på ett och vanlig skönlitteratur på ett. Här har man enligt mig en mycket konstig uppställning och man vet egentligen aldrig vart böckerna står, speciellt som det inte finns några kartor (som jag sett i alla fall), på hur biblioteket har ställt sina böcker. Det skulle ju underlätta lite grann om man åtminstone kunde se vart fackböcker står, sen kan man ju få leta runt lite själv, men vart själva hyllan står är ju en fördel att visa.
Speciellt när man bestämmer sig för att plocka ut 2 eller tre bokstäver och ställa på ett helt annat våningsplan. En gång när jag var där så gick jag säkert en halvtimme och letade efter Q, men det hoppade direkt från P till S (eller om det var T).

Nej, snorkiga bibliotekarier, dålig skyltning, ologiska hyllsystem (som annars är lite annorlunda och roliga) och så vidare är ingen höjdare. De verkar mest som att de anser att biblioteket är till för att bibliotekarierna måste ha ett jobb.

Dock får man säga att det jag ser som är bra med just det här biblioteket är att det finns ganska mycket barn- och ungdomslitteratur på andra språk, speciellt på språk som det inte finns så mycket av på de andra biblioteken som jag jobbar på. Det känner jag att det är bra! Och det är i princip enbart det jag använder biblioteket till.

Men den övervägande negativa bilden som jag fått av biblioteket vägs inte helt upp än. Enda orsaken till att jag går dit är att det för tillfället är aningen mer praktiskt för att jag varit ledig från ena jobbet lite längre än vad lånetiden är på böckerna och jag ville inte chansa på att ingen annan ville låna dem. Men det tar emot att låna böcker där ganska ofta. Man kan ju hoppas att det faktum att böcker faktiskt lånas ut där gör att det kan bli lite bättring...

När jag såg att de hade tjänster ute var jag väldigt kluven till om man skulle söka för att försöka få någon ändring på saker, men om de beter sig som de gör mot låntagare så vill man ju inte heller jobba där (och jag har nog alldeles lagom med jobb som det är ändå...)

1 kommentar:

  1. Å gud vad HEMSKT!! :( då måste jag säga att Nybro bibliotek är tusen gånger bättre å Partille bibliotek (där jag reggade mig igår) ger all information och lite till till alla nya låntagare.

    Tråkigt med snorkiga bibliotekarier (hade hen en utbildning? Är det dennes drömjobb?). Tyvärr får vi andra dåligt rykte pga såna :(

    Hoppas du blir mkt bättre bemött framöver!

    SvaraRadera