fredag 17 augusti 2012

Ska jag tycka du är duktig nu?

Sen när blev det så att man ska få cred för att man inte går ut och dricker en helg? Är det norm att vara ute och supa varje helg eller något? När hände det egentligen? Allt fler svenskar dricker ju alkohol, men jag tycker ändå att det verkar som att det har ökat helt hemskt drastiskt bara det senaste året eller så...

Jag blir lika förvånad varje gång som jag ser folk, speciellt på Facebook, som skriver om hur duktiga de är som tar en lugn kväll någon gång. Eller en lugn helg. Nu pratar jag om folk som både ger intrycket och som uppenbart bevisat dricker väldigt mycket när de är ute, jag menar inte de som dricker en öl eller så (även om jag själv har väldigt svårt att förstå varför man måste dricka en öl eller ett glas vin bara för att det är helg..?).

Jaha, liksom?
Vad är du så j*vla duktig för?

Det känns lite som att allt fler faller för grupptrycket att man ska festa varenda helg, helst så att man dricker sig stupfull minst en gång i veckan. Speciellt ironiskt ser jag detta när det är folk som försöker att gå ner i vikt, eller som tränar mycket och påstår sig vara seriösa med sin träning. Men det kanske är inne att vara spritfet på gymmet? I så fall tror jag att jag står över det...

Det känns som att det som alkoholen gör mot kroppen bara har försvunnit ur våran allmänbildning?

Är det så?

Har vi glömt både de långsiktiga och kortsiktiga problemen man får av att dricka stora mängder alkohol? Någon får gärna förklara för mig det roliga i att ha en knasig vätskerubbning i någon/några dagar, att ha huvudvärk, att få i sig nästan sitt veckointag i kalorier (ja där har ni, ni som påstår er vara seriösa med er träning), att man känner sig seg och trött, och troligtvis äter en massa skräpmat, både när man dricker och efteråt. Förutom det att de "träningsnarkomanerna" som hela tiden fiskar efter komplimanger för att de är så duktiga en enda kväll och inte dricker, så verkar de ha missat att kroppen behöver en återhämtningsperiod efter det att man druckit mycket både om man tränar före och efter...

Sen riskerar man ju betydligt mer problem om man håller upp något sådant under en lång tid av livet. Levern tar stryk, man riskerar att bli tjock, alkoholberoende, få ångest och sömnstörningar (bara för att nämna några av de saker som stora mängder alkohol kan ge upphov till. Resten kan ni läsa här: http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Skador-och-sjukdomar/
Det finns säkerligen ännu mer information på andra ställen om ni googlar det också.

Nej, jag kan verkligen inte se varför man ska ha cred för att man väljer att inte dricka en kväll. Det hela ger vibbar om att alla är stordrickare på något sätt... Att man går emot normen. Det är ju skrämmande i sig att det är norm att alla mellan 15-30 ska behöva att dricka varje helg för att få passa in. Vi har ju etablerat att det är skadligt för kroppen, och ju yngre man är, ju skadligare är det eftersom att man inte fått växa klart. Samtidigt så finns det ju också en "yttre" aspekt av att man kanske inte ska vara full jämnt. Olyckor och våld ökar ju när alkohol är inblandat, och man tar ju inte helt genomtänka beslut när man har druckit heller.

Jag tycker i och för sig inte att man ska "ge cred" till folk som inte dricker alls heller, för det är egentligen inte svårt. Inte det minsta. Man är inte "extra duktig""om man inte dricker, utan man har gjort det valet bara. Men man mår kanske bra mycket bättre än de som dricker varje helg, och man får ju ut lite mer av dagarna eller (som jag sa förut, eftersom att många jag ser som skriver det här påstår att de ska vara så duktiga med att träna) får ut något vettigt av sin träning.

Om man vill dricka så kan man ju få det, då och då. Det jag har problem med är det här överdriva drickandet som sker hela tiden, och som kan bli skadligt, och att det har blivit normalt att göra. Det är inte normalt. Eller rättare sagt, det är inte hälsosamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar