fredag 31 augusti 2012

Bas + Droger = ?

När jag tittade på filmen Sid and Nancy slog det mig att de basister som jag gillar bäst (om man nu kan säga att man faktiskt gillar basister) har alla ett förhållande till droger på ett eller annat sätt.

1. Nikki Sixx.

Tja, de flesta känner väll till Mötley Crües drogande, vare sig de gillar det, eller anser att det bara var posering från dem eller vad man nu anser, så var det ändå mycket droger runt Nikki Sixx och hans gäng. 
Jag vet att många ogillar Mötley Crüe och Nikki Sixx och allt de gjort/gör, men det gör inte jag. Nikki Sixx är i mina ögon helt sjukt bra. 

2. Sid Vicious

Gjorde inget vettigt över huvud taget egentligen i Sex Pistols om man ser på det rent praktiskt.
Men droger, det kunde han. Eller, i alla fall injicera och sniffa i sig dem.
Egentligen gillar man inte Sid som basist. Han gjorde ju i princip ingenting, man gillar hela konceptet runt Sid Vicious. Rebellen.

3. Dee Dee Ramone

Dee Dee Ramone. Också påverkad ganska stor del av tiden. Precis som Sid så dog han av en överdos av droger. Som "original" basist i bandet som gick igenom en hel del nya medlemmar, så var han ändå med och skapade det Ramones som jag gillar!

4. Mike Dirnt

Definitivt inte min favorit Green Day-are, men fortfarande en av de bättre basisterna jag vet. Runt Green Day har det inte varit alldeles för mycket drogrykten. I alla fall inte om man jämför med de riktigt "hardcore" rockarna som fanns/finns. Typ Ozzy. Men Mike själv säger att han brukade droga en del när han var yngre. 
Nu verkar det dock mest som att om de tar några droger all så är det mest marijuana (inte för att det är bättre egentligen, droger som droger...).

http://shop.myrareguitars.com/pictures/eastwood-basses/eastwood-eub-1-fretless-electric-bass-guitar-sunburst.jpg

Två saker kan jag säga om det här:
1. Många skulle nog inte bry sig ens det minsta om det här. Liksom lite, "so what?" över det hela, men jag tyckte det var lite intressant. Jag undrar om det betyder att min musiksmak innebär att basisten måste vara hög på droger för att jag ska gilla det eller inte... Det är jag lite kluven till måste jag säga. Men det kan vara därför jag lyssnar på så lite "ny" musik också. 
2. Är det någon mer än jag som anser att de fyra ändå liknar varandra lite i utseende. Man kan ju fråga sig vem som härmar vem egentligen. Eller ja, snarare, hur mycket har de inspirerats av den basisten som kom före dem.
Jag tror jag får bredda min syn på basister lite...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar