torsdag 19 maj 2011

Bibelstudier 101

Sitter och tråcklar mig igenom första mosebok för en uppgift på skolan... Lite saker som jag tycker är (minst sagt) konstiga har dykt upp...

1 Mos 20 2
Där sade han om sin hustru Sara att hon var hans syster. Avimelek, kungen i Gerar, lät då hämta henne till sig.
5
Han sade ju att hon var hans syster. Och hon själv sade att han var hennes bror. Detta har jag gjort i god tro, jag är utan skuld."
7
Låt nu mannen få tillbaka sin hustru. Han är en profet och kan be för dig så att du får leva. Men du skall veta att om du inte lämnar tillbaka henne skall du straffas med döden, du och alla de dina."

Men jag trodde faktiskt att det var fult att ljuga också? Nu kan jag i och för sig inte hitta något ställe i bibeln där det står, men ljuga är fult rent generellt!

12
Dessutom är hon verkligen min syster. Hon är min fars dotter, men vi har inte samma mor, och därför kunde hon bli min hustru.


Ooookay... Nu blev det bara extremt slemmig istället... Är incest okay enligt biblen? Svar: Nej! Läs själva:
3 Mos 18
6
Ingen får närma sig någon som är av hans eget kött och blod för att lägra henne. Jag är Herren
9
Du får inte lägra din syster, som har samma far eller mor som du, vare sig hon är född inom eller utom hemmet.

Men fortfarande får en profet utsedd av Gud gifta sig med sin syster som har samma far, för att de inte hade samma mor? Nuuuu, vill jag gärna ha en bra förklaring på det hela!!!

1 Mos 21 
1
Herren glömde inte sitt löfte till Sara utan gjorde med henne så som han hade sagt.
2
Hon blev havande och födde en son åt Abraham på hans ålderdom, vid den tid som Gud hade förutsagt.


Den där "utan gjorde med henne så som han hade sagt" skulle jag kunna tolka på många olika sätt... Och inget är väll egentligen vidare fräscht, med tanke på hur barn skapas...


Nej, jag har inte tagit mig igenom hela bibeln, och jag har tidigare inte reflekterat över vad som står i biblen då den är "skriven" för närmare 2000 år sedan, troligtvis till stor del genom muntlig tradition, så många av berättelserna har nog ändrats under tidens gång, eller genom översättningar och så vidare.
Men vissa saker är ganska skrattretande (och väldigt motsägelsefulla) i alla fall att så många i en så modern värld, fortfarande kan reflektera över att "ja så ska det va", men om man nu ska leva  som man gjorde för 2000 år sedan, så får de gärna packa undan alla sina moderna bekvämligheter och börja bo i hyddor. 

2 kommentarer:

  1. Vill bara påpeka att det som hände i 1 Mos var långt innan 3 Mos, och Abraham levde förstås enligt sin kulturs lagar. Att ha samma far men inte mor betraktades tydligen inte som incest.
    Dessutom finns det mängder av exempel på hur människor i Gamla Testamentet betett sig fegt, elakt och rent vidrigt (kung David är ett tydligt exempel). Det borde rimligen motsäga tanken på att bibeln är en samling sedelärande sagor - det hade varit så lätt att göra dem alla till Goda Hjältar.
    /JoB

    SvaraRadera
  2. Bibeln är fortfarande motsägelsefull, och full av folk som ljuger, även fast det är fel att göra det.
    Man ska tro på det som står i bibeln, även fastän de som är huvudpersonerna beter sig skamligt åt enligt den kristna (och judiska?) tron.
    Varför sållade man då inte ut det bättre när man plockade ihop den kristna/judiska kanon? Vad är det som gör att man behöll de historierna när man inom vissa delar av dagens judendom (tänker på de mest ortodoxa grupperna) inte får leva efter dagens kultur, men de som är med i bibeln fick leva efter sin egen kultur.

    Det här är ändå bara ett axplock av saker som bibeln har som är konstigt. Domareboken har ju sin samling med riktigt sjuka berättelser också.

    Dock av vad jag läst hitills är jag mer skeptisk mot GT snarare än NT.
    Dock har jag svårt för de kristnas tro på att Jesus är världens frälsare med tanke på att världen bara går mer åt helvete med krig och miljöförstöring och så vidare, det tycker jag är bevis nog att Jesus inte har frälst oss från någon ondo.

    SvaraRadera