fredag 27 maj 2011

#21 - Böcker eller film? Göra, läsa, skriva?

Jaha du... Det var lite svårare...

Umm...

För tillfället föredrar jag faktiskt böcker. Min fascination för böcker har eskalerat dramatiskt bara de senaste veckorna, och jag läser nästan precis vad som helst, från 1700-tals romantik, till moderna zombie och vampyrhistorier, och min lista på Adlibris bara ökar i omfång. Det har även gått så långt att jag bestämt mig för att byta från film till litteratur när jag är klar med min examen.

Göra?
Här däremot så skulle jag ha svårt att veta vilken jag helst skulle vilja jobba med. Skriva böcker eller göra film och animeringar. Det är nog den samma. Har lite ideér för animeringar jag snart ska börja med, och lite ideér på noveller som jag ska försöka skriva.

Läsa?
Nu tänker jag "läsa film" både som i plugga och som i jargongen i t. ex litteraturvetenskapen att alla medier är "text". Vare sig man talar om böcker, filmer, tv-spel eller vad man nu kan komma på.
Nå väl, i vilket fall, här väljer jag åter igen böcker och litteraturvetenskap, förstå böcker hellre än filmer. Böcker tycker jag ändå är öppnare än vad filmer är.

Skriva?
Skriva böcker eller filmmanus. Tja. Om man säger så här. Skulle jag få gå en kurs i hur man skriver filmmanus och samtidigt kunna få böcker publiserade hade jag inte vart jättelessen om man säger så!

Så för tillfället är nog böcker i sig det jag föredrar, men jag skulle inte ha något emot att göra film. Och man vet ju aldrig. Nån dag så kanske man får tag på säsong 4 av True Blood!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar