måndag 30 maj 2011

#22 - Varför jag hatar min hakama, men ändå älskar den.

Var jag hög när jag skrev ihop den här listan eller?!
Vad fan är det för ett jävla ämne nu då?

För den som inte vet vad en hakama är är det en sorts kjoliknande byxa som bara av samurajerna under feodaltiden i Japan. 
Man bar den utanpå gin, och jag har läst att den ofta användes som ridbyxa.
Den är mycket vid, med ett sorts mjukare "skydd" för korsryggen som heter koshita(?) och långa snören som den knyts fast med. Kvinnors ser lite annorlunda ut och används annorlunda.

Foto: Anders Wahlberg @ läger med Lasse Andersson i Linköping Februari 2010

Så, varför har då JAG en?
Jo, för jag tränar budo, då precis, Aikido, som är en japansk budoart, som fokuserar på att använda motstånderarens kraft emot denna själv. 

Men nu, nog om aikido. Hakaman var det jag skulle fokusera på. 

Hatar den?
Ja. Min är för lång, och jag vågar inte sy upp den eller tvätta den (då blir bara snörena ÄNNU kortare) och jag har inte råd att köpa en ny. Som sagt, snörena är alldeles för korta och jag letar efter extra snöre att få sy på!
I och för sig, nu på sistone har jag vant mig vid att den är lite extra lång, men jag har också märkt att den inte är optimal att springa i ändå.
Sen har den en förmåga att kana ner på mig hela tiden, och sätta sig under gi-bältet, vilket jag inte är helt nöjd med. Nu till helgen när vi ska på läger så ska jag faktiskt fusk-sätta fast den så att jag kan fokusera på att träna, och inte dra rätt hakaman. Det är en sak när det är 1½ timmes pass tre dagar i veckan, snarare än 16 st på 4 dagar!

Foto: Nidia Törner @ Göteborgs Aikido Klubb
Sommar 2010

Om det nu är så mycket krångel med den. Varför älskar jag den då?
Hmm, jag tror faktiskt jag älskar min hakama hela tiden förutom när jag tränar...
Den är ganska mysig att svassa omkring i, den fladdrar så härligt, och jag tycker den ser fin ut, även om jag tror större delen av mina veck inte alls finns kvar längre. Det har jag inte tänkt på, men eftersom att jag inte viker den, och heller aldrig tänker lägga ner tid på att lära mig att göra det, så spelar det mindre roll känner jag...
Hade jag inte sett ut som en gök så hade jag nog faktiskt köpt på mig flera stycken och haft på mig hela tiden. Jag har faktiskt haft den på mig hemma då och då. Mest för fladdrandets skull i och för sig!

Foto: Robin Månsson @ Intensivvecka hos Lasse Andersson Augusti 2010
Tränar kontringstekniker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar