fredag 20 maj 2011

Yoga

Krigaren

Insåg två saker igår när jag tränade yoga.
Det värsta är att nu har jag glömt vad det var för något...


Lyckat.

Men i vilket fall.
Håller på och tränar Viryayoga just nu. Den är ganska lik många andra yoga former och inte alls något speciellt tycker jag. Men den är mycket mjukare än den poweryoga som jag brukar träna, men inte alldeles för mjuk som  den yogan som jag tränade förra hösten. 

Duvposition

Jag tror att yoga i vilken form som helst är ett bra komplement till träning. Det kanske finns vissa som skulle kunna träna enbart yoga, men för mig krävs det här "köra skiten ur sig"-momentet som inte riktigt finns i yoga. Det här där det ska göra lite ont så att man vet att man lever. 


Jag ser på yoga på det sättet att man får bättre hållning, man lär sig att andas och man tränar de där så musklerna som man inte kommer åt i maskiner på gymmet, vilket gör att annan träning blir bättre.

Triangeln
Jag har hjälp av allt det som yogan ger och lär i både kampsportsträningen och i gymträningen. Även om jag är dålig på att komma ihåg att andas, så jobabr jag på det, och det blir mycket bättre när jag ser till att jag verkligen gör det. Man får bra hållnig och kan utföra tekniker rätt och så.

Sen hjälper ju självklart yogan mot stelhet, och det är bra för jag är grymt dålig på att komma ihåg att stretcha allt annat än ljumskarna!
Avslappningen och meditationen är jag också dålig på, men det blir bättre för var gång...

Jag föreslår faktiskt att de som aldrig provat yoga faktiskt provar, innan man säger något, och man kan faktiskt bli trött på yoga också, om man gör det på rätt sätt, även om jag älskar känslan man fått när man kört ett fett hårt styrkepass också.

Känslan är: att man känner sig nöjd med sig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar