tisdag 13 december 2011

Varför ska man överdriva?

Hur många "större högtider" har vi i Sverige på ett år egentligen? Jag menar som alla vet vad det är, och vilka datum det och så vidare? Här är en lista på alla temadagar som uppenbarligen behöver finnas i Sverige: http://temadagar.se/kalender-2011/

Jag vet inte exakt hur många det är, men många känns väldigt meningslösa. Eller, egentligen känns det som att de finns till för att man ska kunna äta och dricka i överflöd utan att ha dåligt samvete. Jag tänkte ta upp några som jag tänker närmast på som det blir extrem hysteri runtomkring. Helger som hade varit mycket trevligare om man hade sluppit att behöva genomgå två månaders marknadsföring innan. (Okay, jag kanske överdriver lite, men jag tycker inte det är okay att man måste börja komma i julstämning med pepparkakor och julmust i oktober).

  • Alla hjärtans dag: Jag undrar hur mycket pengar affärerna tjänar på kort, choklad, blommor och annat krimskrams dagarna runt omkring alla hjärtans dag. Mycket är min gissning i alla fall. Men, behöver man visa sin kärlek till sin älskade på en speciell dag? Har inte varje par sina egna årsdagar? Räcker inte det?
  • Påsk: Ska vi verkligen fira påsk i Sverige? Tar jag inte fel i att påsk firas på grund av Jesus död och uppståndelse? Är Sverige verkligen så kristet att vi måste fira påsk, eller vill svenskar bara få en ny ursäkt att äta?
  • Valborg: Jag förstår att man brukade fira att våren var kommen nu under valborg och första maj förr. Men nu är det mest bara en orsak för ungdomar att få supa sig fulla. Det mysiga med att sitta vid en eld försvinner plötsligt när det kommer 10-15 fulla tonåringar som beter sig som svin, men vem reagerar, det är ju valborg ju!
  • Mors/Fars-dag: Okay, kanske inget supande och överdrivet ätande, men... Ska man uppmärksamma sin mamma och pappa och köpa dem presenter och kort bara en gång per år?
  • Midsommar: Finns det någon annan helg i Sverige där det (äts och) dricks mer än på midsommar? Jag tror inte det i alla fall. 
  • Kräftpremiären/Surströmmingspremiären: Okay, vi har en (två?) utmanare.
  • Halloween: Vänta här nu. Halloween är en amerikansk grej. Varför firar vi den alls i Sverige?
  • Jul: Jul är jättetrevligt (även om jag personligen inte är någon jättestor julfirare), men känns ändå som att många använder julen som ursäkt att få äta hur mycket som helst, gärna till man kräks. Det som stör mest kring jul är att det ska börjas så tidigt. Man ska dricka julmust och äta pepparkakor i flera månader innan jul. Vad är då det roliga med det sen när julen faktiskt kommer?
  • Nyår: Äsch. Jag tänker inte säga något här. Nyår gör mig mer konfunderad än irriterad. Folk lägger ner extrema mängder pengar på nya klänningar och dyr champagne (som de sen kräks upp för att de bestämmer sig för att shota en gång för mycket). Sen vaknar de med ångest dagen efter och säger "Jag ska förändra mitt liv", och sen upprepas samma sak igen. Precis, mer konfunderad än irriterad.

Sen finns det några "matrelaterade" dagar som ändå är ganska harmlösa sådär:
  • Våffeldagen
  • Fettisdagen
  • Kanelbullensdag
De är mycket trevligare tycker jag. Mer gemytliga, och de är inte lika mycket för överflöd som de andra helgdagarna är.

Okay, jag låter som värsta tråkiga människan, men som sagt, det är inte helgerna i sig som jag ogillar, det är allt jippo runtomkring, och att man ofta använder dem som "orsak" att få vältra sig i mat och godis och sprit. Gärna i flera veckor innan (okay, det kanske är där skon klämmer mest).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar