tisdag 8 maj 2012

Åbo

Jag och J har i helgen varit en sväng till Åbo i Finland. 

Det vi gjorde var mest gå omkring i affärer och titta, vi tog också en tur förbi konstmuseet, men det kändes inte som det var värt pengarna att gå in och titta just den här gången. Får se om det finns någon bättre utställning nästa gång. Men själva museet var riktigt najs på utsidan ändå.
Köpte ett par läckra vårskor där också med klack på. 
(Men de får ni se bild på någon annan gång!)

I en av affärerna när vi skulle köpa lite mellanmål hittade vi Angry Bird läsk! Nästa gång jag åker dit tror jag att jag ska prova en...


Tyvärr var väll inte vädret riktigt med oss som vi ville under resan, utan dagarna innan var sjukt varma, och det har varit varmt efter det att vi kom hem. Om vi åker dit igen så tänker jag lita lite mer på väderleksrapporten. Det blåste riktigt kallt.
Men det var fint i alla fall. Lite roligt med restauranger på båtarna utefter hela kanalen.



J i ett grått Åbo. Här var vi på väg upp för en av de tusen miljoners miljarders backar som fanns. 


Men de hade i alla fall betydligt snyggare elskåp än vad vi har här. Så flera som var riktigt snygga, men de här var helt klart de med mest färg på. 


Världens sämsta ninja-affär! Allt inne i den affären gör att en ninja blir sedd för allt hade grälla pastellfärger eller glittrade. Bad ninja!
Däremot så hittade vi en yttepytteliten kampsports affär som hette Kendo Store tror jag. De hade typ mest gi och böcker.


Domkyrkan. 
Det här var enda tiden som solen faktiskt tittade fram lite, så vi tog en promenad runt de delar av stan som vi inte hade tittar på än.


Åbo på kvällen.
Vi gick upp för en annan backe och upp till något som jag trodde var ett observatorie, men visade sig vara det nederländska konsulatet (iaf så sa skylten så!). Sen var det något mer i den byggnaden också, men jag kommer inte ihåg vad. Övervakningskameror och fulla finnar fanns det i alla fall gott om där.



Bibliotheca!
Vet faktiskt inte riktigt vad det här är för sorts byggnad just nu. Men öppettiderna passade inte med oss, så det är också något att utforska om vi åker tillbaka igen. 


Sista kvällen så gick vi ner till restaurangen på hotellet. Efter att vi till lunch ha satt i oss enorma burgare på Red Hot Chilis (som jag förövrigt rekommenderar starkt, helt sjukt god mat där inne! Den ligger mitt i den största gallerian, Hansagallerian på bottenvåningen) så skulle vi på kvällen äta på restaurangen på hotellet (vilket också var en helt ok restaurang, en del vegetariskt, men för den som gillar kött så var uppenbarligen deras amerikanska meny en hit). 
Jonatan beställde en Texas *någonting, någonting* Burger. Typ, 500 gram med nötkött.
Och lättsaltade potatischips

Så vi kan väll säga. Jonatan noms, threrefor he is. Det var en helt gigantisk stor burgare!
Det var nog väldig tur att vi hade varit ute och gått så mycket som vi gjorde.
Jag käkade pasta men fick äta cheesecake som var helt fantastisk god till efterrätt!
Nom!

Hytterna på båten var så där roliga måste jag säga. Väldigt svårt att sova på vägen dit för det vibrerade i sängen hela tiden från motorn eller något, och den irriterande lilla lampan som skulle visa vart ljusknappen var lyste nästan värre än själva lampan!


På vägen hem var vi ju vakna istället så då fick vi roa oss på annat sätt, men eftersom att jag uppenbarligen inte mår så bra när jag åker båt så spenderade vi större delen av dagen på caféet där man kunde se ut så jag såg när båten svängde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar