torsdag 24 november 2011

Once upon a time...

En arbetsgrupp som verkligen sjunker i status i mina ögon är universitets/högskolelärare.

Vissa av er (ni är några få) är helt fantastiska, men majoriteten av er... Nej, jag förstår mig verkligen inte på er...

  • Ni är grymt lata (=vägrar ge feedback, utan lämpar över det på oss att ge till varandra, ger oss mer uppgifter än ni har lust att rätta och säger att ni kommer inte betygsätta dem, men om vi inte gör dem så får vi heller inget betyg).
  • Ni är grymt luddiga (= när majoriteten av eleverna måste fråga vad uppgiften faktiskt innebär, eller när majoriteten får IG, så är det faktiskt inte elevernas fel, utan då får faktiskt ni lärare börja fundera på vad som är fel egentligen.)
  • Ni ger orelevant feedback på uppgfiter (=jaha, så vi skulle ha eran tolking, erat synsätt och veta exakt vad ni hade hittat i en film/bok/whatever och skriva om det. Då kunde nu ju faktiskt ha skrivit att vi skulle ha letat efter det, och resonerat om det. Jag kan tyvärr inte läsa era tankar. Någon kanske kan, men jag är inte en av dem.)
  • Ni ger oss arbete som inte motsvarar poängmängden vi läser (= om vi läser 7,5 hp grundkurs så läser vi 7,5hp grundkurs. Vi ska inte behöva ha en kurslitteratur lista som tar upp 2 A4-sidor. Vissa 7,5hp kurser innehåller mer uppgifter och mer läsning än många 30hp kurser på alla nivåer.)
  • Ni tror att vi läser eran kurs enbart (= ni fattar inte att de av oss som pluggar heltid faktiskt måste läsa flera kurser på en terming, inte bara eran. Ni som är lärare 50% distans verkar inte förstå att orsaken till det i många fall är för att man jobbar som man väljer att göra det. Sen verkar ni ha svårt att förstå att vi behöver tid att sova och äta också. Socialt liv har vi ju fått välja bort på grund av er om vi ska ha några godkända betyg alls. Speciellt för oss som kanske inte har våra närmsta kompisar i klassen utan träffat dem på andra sätt.)
Så högskolelärare... 
Tycker ni att det är roligt att plåga oss?
Har vi gjort er något ont?
Jag tycker inte att mina poänger är något "Åh, men måste jag faktiskt plugga?"-gnäll, för jag pluggar gärna, men att inte få någon tid att sova för att ni lägger alla deadlines på samma datum är det verkligen okay?
Sen att kraven är orimliga.
Ja, jag kan faktiskt förstå att en del som pluggar på universitetet får stressymptom som de aldrig blir av med senare i livet. 

Tack.

2 kommentarer:

  1. Det lilla jag har läst på högskola hittils har nog avskräckt mig för livet ihop med allt jag hört från andra studenter.
    Jag kommer antagligen aldrig någonsin seriöst sätta mig i skolbänken igen. Jag räcker inte till helt enkelt.
    Högskolelärare borde få spö.
    Typ.


    Som jag sagt tidigare, jag är grymt imponerad över hur du lyckas ta dig igenom varje dag.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte det var grymt roligt förut, men nu så verkar det som att kraven har höjts sjukt mycket, och då läser jag ändå kurser på samma nivå, och samma omfång som förut.

    Men jag tror folk har försökt att fuska eller något, och då verkar det som att de har satt mer krav på oss om inte gör det.

    Det värsta är ju att man typ inte kan få något jobb om man inte läst på högskolan. Eller så är det helt enkelt så att folk inte tycker om mig. För jag får minsann aldrig något jobb även fastän jag söker. Speciellt inte när man måste plugga samtidigt.

    Men nu ska jag se om jag kan få jobba extra på något bibliotek när jag börjar bibliotekarieutbildningen till våren i alla fall. Annars blir jag sjukt arg :(

    SvaraRadera