måndag 14 november 2011

Hej SJ! (återigen)

Jag undrar om det här kommer bli en återkommande fråga som jag tar upp. Har en känsla av det nu när vintern närmar sig. Vi kan ju bara hoppas att snön väntar ett litet tag med att komma så jag hinner åka hem till skogarna i Värmland innan vinterförseningarna kommer.

Jag tänker inte skriva någon närmare presentation om mina tågåkar vanor den här gången, utan det kan ni läsa i mitt förra inlägg.

Vad jag är fascinerad över när det kommer till er, SJ, är att ni lyckas att få oss 19 minuter försenade på en sträcka som tar 10 minuter att åka. Det är skills. Det måste till och med jag erkänna att det är. Men det är inte populärt. När man hör saker som "äsch, jag är van längre förseningar än så här, det här är ju ingenting" när man är tjugo minuter försenad (eftersom att det i slutändan ofta brukar öka lite till), då kan man ju börja fundera på vad som är fel. Både med er, och med oss, som faktiskt går med på att stå ut med era förseningar, i många fall otrevliga personal, och dåliga kundservice.

Igår berodde problemet på att ni hade en broms på. Nu undrar jag, är inte det något som man märker innan tåget åker? Och (nu är jag mest nyfiken), hur tar det tio minuter att åtgärda? Borde det inte finns någon varningslampa framme hos chauffören som visar att "Hej där, nu ligger jag och bromsar er lite grann, är det okay med er?" i så fall bör man ju kunna lösa det ganska snabbt.

Sen kunde jag inte annat än skratta, när jag hörde att eran "lösning" på våra förseningar. Jo, de andra tågen var ju nämligen också försenade! Så inte skulle det vara några problem för oss som skulle med tågen från Alvesta sen. Nu väntade tågen så fint in oss där (uppfatta mig inte fel, det är jag välidgt glad för, men verkligheten är ändå en annan), och ännu mer problem skapades för de som skulle med tåg vidare från stationer efter vägen.

Det är fint av er SJ, att ni har sådant hopp om att era förseningar passar ihop med alla andra förseningar på tågen. Har eran personal nu blivit lika medvetna om era ständiga förseningar som vi som åker är?

Många av era problem hade inte stört nämnvärt, om det händer några gånger, ni är ju ändå inte mer än mänskliga, men sen jag flyttade ner till Växjö i början av september så har jag inte varit i tid till Alvesta en enda gång (under sommaren fungerade det i majoriteten av fallen, i alla fall till Växjö, därifrån verkade det lite mer problematiskt). Och det är ofta på samma sträckor som det är problem, om än problemen skiftar från gång till gång.

mvh Sanna Johansson, en mycket frustrerad tågresenär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar