måndag 7 november 2011

Öppet brev till SJ

Hej SJ!

Jag tänkte börja med att kort berätta om min tågåkarresa med er. Först tänkte jag nämna vilka sträckor som jag vanligtvis åker och har åkt.
Karlstad - Göteborg
Karlstad - Stockholm (klivit av i Katrineholm för att åka vidare till Linköping majoriteten av gångerna)
Linköping - Stockholm
Linköping - Växjö
Och självklart alla sträckor åt andra hållet.

Förra vintern träffade ni ett riktigt lågvattenmärke i min tågåkarresa. Jag pendlade ungefär två gånger i veckan under halva november och halva december mellan Linköping och Stockholm, och jag tror inte jag var i tid en enda gång. Det samma gällde när jag skulle från Karlstad till Linköping, och vissa gånger kom flera timmar försenat. Det oftast på grund av det enkelspår som är i närheten av Degerfors, där ledningarna har blivit neddragna ett antal gånger, och man har fått stått några timmar. Vore det inte bra att komma på en bra lösning där, då det ändå är en ganska tungt trafikerad sträcka?
Vore inte en upprustning av järnvägen runt omkring i Sverige rent generellt en bra idé? Vi har ju inte gjort så där jättemycket åt den på väldigt länge, och det skulle verkligen hjälpa er och resten av kollektivtrafiken att få ett ansiktslyft.

Jag vet att ni tidigare har haft det ganska bra ändå, när ni har haft monopol på tågtrafiken i Sverige, men så är det inte längre. Nu har nya tågkompani kommit ut på marknaden och ni har fått konkurrens.
Rent teoretiskt så bör ju det ha varit en fantastisk möjlighet att återupprätta ert lite skamfilade rykte som ni har skaffat er de senaste åren med försenade tåg, otrevlig personal och andra problem som har uppstått i samband med era tågresor.

Jag förstår också att ni, som alla andra blir helt handlingsförlamade när det kommer snö på vintern i Sverige, det har vi ju aldrig haft förut.

För att komma tillbaka till verkligheten.
Snö kommer det varje år.
Mycket också.
Det är inte något nytt, och att spendera pengar på extra personal som kan berätta att tåget är sent istället för att lägga de pengarna på att hyra in snöröjare ser jag som befängt, och totalt idiotiskt. Och om det nu är så att ni hunnit få bort snön så är fortfarande majoriteten av tågen på vintern kraftigt försenade, förra vintern var många av tågen försenade på grund av att vagnarna var kvar vid vagnsstallarna.

Ni verkar ha svårt att kommunicera med varandra runt om i Sverige också. I dagens samhälle där nästan varje människa i myndig ålder har en mobiltelefon så borde det ju inte vara jättesvårt att ringa och höra med varandra. Eller ni kanske fortfarande använder brevduvor? Ja det är kanske bättre för miljön på det sättet.

Nej SJ. Enda orsaken till att jag fortfarande betalar pengar för att åka med er är för att det är opraktiskt med bussar där jag bor nu, och dit jag ska när jag reser. Att man ska behöva att vara försenad med lika lång, eller längre tid, än den sträckan man ska resa känns inte som en okay deal, speciellt inte för de hutlösa priser som ni tar ut på era biljetter.

mvh Sanna Johansson

2 kommentarer:

  1. Bara på dem, förr eller senare kanske de tar åt sig!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är så tråkigt att man ska vara 11 minuter sen på en 13 minuters resa varje gång man åker med InterCity tågen mellan Växjö och Alvesta. Resan blev plötsligt dubbelt så lång, och förhoppnignsvis hinner man med nästa tåg.

    För att inte tala om när man är försenad 2 timmar på en 1½ timmes resa.

    Så jävla dåligt av dem hela tiden!

    SvaraRadera