tisdag 19 april 2011

Nybakat

För att fly undan den västa solen (är lite röd, så nu är det inne som gäller), så bestämde jag mig för att baka "mealbars". Något annat bra namn kan jag inte komma på. Men de är fyllda med nötter, torkad frukt och allt nyttigt som kommer med dem, men samtidigt djävulskt goda, så man nästan tror det är godis.

Börja med att mortla (eller kör i mixern), blandade nötter och torkad frukt! Man kan köpa nötmix påsar på 150-200 gram, det fungerar alldeles utmärkt.



Blanda sedan i nästan en hel förpackning Hasselnötsmassa.

Här får ni se lite hur mycket nötter och bär ni har. Det får inte bli för mycket, men lagom mycket så att smeten inte rasar isär. Egentligen ska det vara jordnötssmör, och med jordnötssmör blir smaken mindre söt, är mer socker i hasselnötsmassa, men med en pojkvän som hatar jordnötter så får man göra så ibland!

Sedan har man i lite citronsaft, och lägger det hela i en låg, lånpanna. Ni kan själva bestämma hur tjocka de ska vara.

Jag fick göra mina i en matlåda, för något annat fann jag inte, så mina kommer bli smala, på bredde, tjocka på höjden och halvlånga istället.



Sedan stoppar man dem i frysen, tills de har stelnat. Jag skulle säga att det är bättre att de är för hårda och måste tina, än att de är för mjuka och inte kan ätas utan att rasa  isär-

Vill man så kan man ringla choklad över, eller doppa dem i choklad när de är stelnade, och köra in dem i frysen en kort stund till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar