söndag 17 april 2011

Fascinerande.

En sak som har fascinerat mig länge, det är det faktum att äldre kvinnor (tanter?) gärna går ut och steker i solen i flera timmar, solar solarium och åker utomlands för att få bränna.


Sedan går de in och smetar in sig med "anti-ageing"-krämer, antirynk-krämer och hela faderuttan för att inte se så gamla ut.


Hallå?!?!


Hade det inte varit bättre att INTE steka i solen i flera timmar?

Att vara i solen ger oss mycket hälsosamma effekter och D-vitamin, men att ligga och steka i flera timmar, det är ju det som gör att huden åldras i förtid...

Åter igen... HALLÅ?!?!


Okay, jag kan gå med på att det ser jävligt snyggt och fräscht ut att vara solbränd. Men man måste ju inte ligga i flera timmar per dag! Man kan ju vara ut en halvtimme eller så. Man blir faktiskt solbränd i skuggan också, det tar bara lite längre tid. Eller kleta in sig i med krämer som har mycket SPF. Då ser ni inte gamla ut! Och återfukta. 

Hög SPF, inget solarium, måttlig sol och återfuktning. DET är det bästa sättat att se "ung" ut. Men det är fortfarande fascinerande hur sån enkel logik kan förbigå så extremt många...

Nej, nu ska jag snart gå ut och sätta mej i solen en halvtimme och vänta på ett tåg. Men jag, jag är inte tänkt att sitta så länge så jag ser ut som jag är 30, jag tycker om min hud och att den ser ut att vara lika gammal som jag känner mig (alltså en sisådär 16-17! ;P )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar