onsdag 10 augusti 2011

#24 - Vegetarian ja, visst!

Japp, vegetarian är jag, och har varit i ett par år nu i alla fall.

Jag slutade att äta rött kött och så (förutom någon enstaka gång) ungefär 2006. Sen slutade jag med kyckling någon gång vintern 2007 och våren 2008 slutade jag även med fisk.
(By the way, jag är VEGETARIAN, inte VEGAN så ja, jag äter honumg, ägg och så, skinn försöker jag hålla mig borta så mycket som möjligt, men i vintras så fick det bli ett par skinnskor, för jag vill gärna ha mina fötter kvar, men jag köper inga skinnsoffor eller större skinn eller läderplagg, tänkte bara nämna det för annars är jag helt säker på att någon kommer och säger: "men äter du det? Det är ju..." ja ni fattar...).

Vegetarian är jag för att jag tycker att djurhållningen i många länder är helt åt hel***e. Man har kor på alldeles för liten yta, hönor som pickar ihjäl varandra osv. Sedan kan man ju se på filmen Earthlings också, så kan man ju få en inblick i andra aspekter av djurplågeri, inte bara djurhållning där djur "blir mat".


Jag har inga problem med att folk äter kött, även om jag tycker att man kan dra ner på konsumtionen, men det där är upp till var och en (oftast är det män som anser att "nej, jag måste äta så sjukt mycket kött, utan att förstå att det inte är hälsosamt att äta hur mycket kött som helst. Något som jag tycker är skrattretande är folk som säger att de äter kött för att få i sig protein, till er vill jag säga, ät i så fall fisk, det innehåller mer protein än rött kött!), jag kan ju säga att jag föredrar om folk äter lokalproducerat och kravmärkt. Alltså kött där man vet att djuren har haft ett bra liv. Men jag tycker inte om när folk ska försöka tvinga mig att äta kött, när jag respekterar att de gör det. Då kan väll de respektera att jag INTE gör det.

Det var inte svårt att ändra om kosten eller så. Det finns så mycket alternativ som är godare än vad jag trycker kött någonsin har varit, och en sak som jag måste nämna är att spräcka myten om att vegetarianer äter mer grönsaker än köttätare för det är fel. Hälsans Kök och quorn produkter finns det gott om, som man kan om man vill, byta ut mot "köttdelen", vilket egentligen gör att bara den delen på tallriken byts ut. Jag lägger i alla fall inte till så mycket grönsaker till min kost.


Det enda som jag blir riktigt irriterad på det är folk som säger att de är vegetarianer, även fast de äter fisk, eller kyckling, eller till och med vissa som äter närproducerat kött kallar sig för vegetarianer. Det är INTE rätt.
I många länder (ex Danmark) verkar det som att vegetarianer äter fisk, det kallas då att var Demi eller Semi-vegetarian om man nu måste kalla det för något, för det resoneras tydligen så att fisk inte alltid är kött (eftersom att jag ser på det när det har med djurhållning att göra så är mitt resonemang det att fisk äts inte p.g.a att man "odlar" fisk, och den fisken mår verkligen inte bra). I USA var det länge populärt att kalla sig vegetarian även om man åt fisk och kyckling, men det verkar ha ändrats nu.
De som äter närproducerat kött och kallar sig vegetarianer verkar ha fått något om bakfoten... Det är inte att vara vegetarian, utan miljömedveten och matmedveten.

Men det är ju så populärt att alla ska ha en sticker på vad de är för något beroende på vad de äter! *ler-ironi*

2 kommentarer:

  1. Hörde en gång en "vegetarian" som ifrågasattes varför hon satt och åt fisk.
    Hon svarade på fullaste allvar att det var för att fiskar inte är djur.
    Fiskar behandlas ju minst lika illa som alla andra slaktdjur men verkar sällan räknas som ett sådant. Är lite anti vegetarianism pga detta (har ju bara stött på idioter som tjejen ovan) men jag som köttälskare är även impad på riktiga vegetarianer, jag önskar att jag också kunde stå upp för djuren på det där viset.
    Tyvärr skulle jag troligtvis svälta ihjäl på kuppen efter som soja- och quorn produkter är oätligt i min värld :p (likadant är det med de där jäkla grönsakerna jag redan nu äter förlite av)

    SvaraRadera
  2. Det är för att alla vill va speciella när det kommer till något, och man ska gärna ha en "ettiket" på allt man gör.

    Det känns som att ju besvärligare man är ju tuffare, och många sätter "vegetarian" på sig själv fast de kanske äter kött eller fisk, bara för att få vara lite speciella.

    För mig är en vegetarian någon som inte äter något kött alls.
    Jag brukar ofta (om det går) ta med mig egen mat, bara för att folk ska slippa det här "åh nej. vi har inget till dig"-situationen.

    Sen är jag laktosintolerant, men då brukar jag ofta äta lite laktos iaf, bara för att INTE vara till besvär.
    Däremot har jag noterat att om man ska iväg på saker som är organiserade (ex utbildningar, läger) där maten finns och de står för det, då måste man skriva att man är vegan, för annars får man ost... För tydligen kan man inte vara både veg och laktosintolerant =/

    SvaraRadera