tisdag 20 september 2011

Vi har väll lag om hjälm..?

Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om hur viktigt det är att använda hjälm när man cyklar.

Vi har idag en lag om att barn/ungdomar under 15 år måste använda hjälm om de cyklar, eller blir skjutsade på cykel (personligen tycker jag att det bör gälla allt man tar sig fram i trafiken på, cyklar, inlines/rollerblades, skateboards, longboards, mopeder och så vidare).

Tyvärr måste jag säga att lagen följs dåligt. Både när jag tittar i Torsby, Linköping och här nere i Växjö är det alldeles för få som använder hjälm. Något som jag tycker att föräldrar bör ta tag i genom att visa sig vara ett gott föredöme och använda hjälm själva när de cyklar med barnen i trafik. Barns huvuden är fortfarande inte färdigväxta och en smäll där kan skada än mer än vad det gör på en vuxen.

Det kanske är tufft att säga att de föräldrar som inte sätter en hjälm på sina barns huvuden är ansvariga om det händer något, men det kanske är det som behövs för att man faktiskt ska inse att det behövs mer hjälmar idag. Som det ser ut idag är det så att barn som ser sina föräldrar använda hjälm, kommer säkerligen att behålla hjälmen på längre, kanske till och med upp i vuxen ålder (man kan i alla fall hoppas), men barn som ser sina föräldrar utan hjälm, de tänker "Äsch, jag slipper min när jag blir stor!"

Ska det verkligen vara så? Är inte huvudet mer värt?

På transportsstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler kan man hitta reglerna som gäller när det kommer till hjälm och olika fordon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar