onsdag 7 september 2011

Kollektivtrafik

Kollektivtrafik i all ära, men något måste göras åt de hutlösa priserna!

Det som är bra med kollektivtrafik är att man sparar på miljön.

Ja... That's it ungefär.
Det negativa med kollektivtrafik är att man är beroende av väder och vind på ett annat sätt. Är det halt, mycket snö, och så vidare kan man själv inte göra mycket åt saken utan är tåget försenat är man själv försenad.

Det som jag personligen ogillar mest med kollektiv trafiken är att det är så himla dyrt. I Linköping har vi rimliga priser, i alla fall på stadsbussarna (10 kr för en ungdom med resekassa, vilket är ett helt okay pris), men när man kommer ut på lite mer länsaktig trafik, eller pratar om SJ, då kan priserna stiga sjukt mycket.

Priserna som Värmlandstrafik tar för en resa mellan Torsby och Karlstad är exempelvis nästan dyrare än om man tar bilen. Förövrigt så är det (efter vad mina biljetter visar i alla fall) betydligt dyrare om man måste stanna till i Sunne på vägen hem (alltså att betla först Torsby - Sunne och sedan Sunne - Karlstad).

SJ är dock sämst på det här, då de har ett system som bygger på ålder, sträcka, tid man bokar och tid på dygnet, då man, för att kunna leva på studiebidrag, måste åka på mycket konstiga tider, ej boka sittplats om det inte ingår, och konstiga dagar för att ens ha råd med mat och hyra och litteratur.
Hur kul är det när man är beroende av SJ eller Swebus för att träffa pojkvännen nu under terminen när vi bor på olika orter igen?

Lösningen på det här, är att jag cyklar i princip överallt numera. Hemma i Torsby gick inte det när man skulle till Sunne eller Karlstad (omöjligt är väll fel ord, men mycket opraktiskt i alla fall), här i Växjö och i Linköping går det ju att cykla på de flesta ställen. Det kanske inte går fortare, men det går, och det är prioritet plus att jag slipper de där 800 kr/månad för ett busskort som jag betalade när jag pluggade i Karlstad.

Något som jag brukade bli irriterad på var folk som bor på landsbygden som menar att de kan inte göra något om de inte kör bil, och jag kan hålla med om att det går alldeles för få bussar och tåg i glesbygden, men jag har också en aning om att, även om man sätter in fler bussar och så, så kommer folk att fortsätta att ta bilen, för det är mentaliteten där. I Linköping känns det som att mentaliteten är att ha en cykel, vilket kan bero på att det är många studenter och många och bra underhållna cykelbanor, något som jag inte riktigt kan hålla med om här nere i Växjö, och definitivt inte hemma i Torsby.

Nu kanske man inte ska jämför allt för mycket. Det busskortet för 800 i Värmland gällde ju länstrafiken, som jag har förstått det är det mindre mängdtrafik man har rätt att åka på med SL-kort i Stockholm men för samma pris, men det är fortfarande mycket pengar som går åt, och i Stockholm är det ju också lätt att cykla mellan områdena, det kanske till och med går fortare. I Linköping tar det nästan lika lång tid att cykla till Resecentrum som det tar med bussen från där pojkvännen bor.

Nej, vill ni att folk ska åka mer kollektivt så får ni ta en koll på priserna. Sänka dem, mer rimliga priser, och inte bli förvånade varje år då det kommer snö. Det kom snö förra året, och det kommer att komma snö i år igen.

Och SJ, SNÄLLA, det hjälper inte att sätta in mer personal som berättar för oss att vårat tåg är sent, sätt in personalen så att de röjer spår, fixar till spåren och ser till att vagnarna kommer ut från där de står.
Pretty please with a cherry on top?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar