måndag 11 juni 2012

Tjejig?

Jag har alltid undrat om det ingår i att vara tjej att man måste älska väskor och skor, specifikt då högklackade skor med klack på minst 10 cm, helst ännu högre. Gärna så att det krävs platå på dem också.
Jag har aldrig riktigt varit förtjust i vare sig det ena eller det andra. Jag håller verkligen med stereotypbilden av killar som ser ut som världen går under eftersom att de ska "shoe-shopping" med sina flickvänner/fruar och deras ilska/förvåning över att en väska (som ändå inte är särskilt stor och så vidare) kostar så sjukt mycket. Eller den orsaken varför man ska ha så många olika hela tiden.

Vi börjar med väskor.
Ja, jag har en del väskor, men det är mer praktiska väskor, inte handväskor, för det har jag aldrig riktigt förstått mig på varför man ska ha med sig. En väska för mig, ska kunna innehålla mer saker än nycklar och telefon, och den ska kunna hängas över en så man inte behöver hålla i den, någonsin, inte ens när man plockar upp något ur den. Så där på rak arm kan jag faktiskt inte säga att jag har någon handväska alls. Och jag har nog aldrig ägt någon i hela mitt liv(?).
Det jag använder är axelväskor och ryggsäckar, och min sportbag.
Och på ta om storleken. Jo jag har lite väskor som är olika stora, men då känns det mer som de har olika funktioner. Jag har inte fem väskor av samma storlek precis.
Jag köper liksom kanske en väska vart annat år, mest för att jag just behöver en som är större/mindre, eller för att jag slitit ut mina gamla.

Då går vi vidare med skor.
Jag tycker om skor, det är inte det. Men jag köper förhållandevis lite skor i jämförelse med många andra tjejer jag känner. Och de skor jag köper är ofta platta skor eller gympaskor. Ibland köper jag skor med klackar, men då ska det vara breda och inte allt för höga klackar så man kan gå i dem en längre tid. Skor med 15 cm klack och platå förstår jag mig inte på. Provade ett par när vi letade efter skor som ska passa till när vi ska på bröllop i slutet av månaden. Det var det obekvämaste jag någonsin provat och det gjorde ju ont i fötterna bara att ha dem på sig. Jag kan inte ens gissa hur ont det måste göra att gå i dem...
Nej, då föredrar jag mina converseskor egentligen. Högklackat får vara till speciella tillfällen, och med rimligt hög klack...
Och hade jag fått bestämma så hade jag nog gått på bröllop i mina converseskor.
(Nu ska ju inte sägas dock att jag avskyr skor. Jag är fortfarande helt lyrisk över Converseskorna J köpte med sig hem från USA! Och även de som jag fick i födelsedagspresent förra året, och nu har jag bland annat önskat mig ett par Dr. Martens skor när jag fyller år i år istället, så att säga att jag inte tycker om skor är som sagt fel. Jag bara förstår inte konceptet med att köpa två par skor i månaden som man ändå inte kan använda mer än fem minuter åt gången och tycka att "ååååh, vilka snygga/bra/cool/whatever, whatever skor jag har köpt! Och sen aldrig använda dem. Det är det som jag inte riktigt förstår. Att gå i högklackat på jobbet skulle vara en ren pest!).


Jag undrar om det här innebär att jag inte är vidare tjejig?
Det hade ju varit ett litet slag i magen i så fall! *haha*

Jag måste sätta mig och fundera lite på vilka fler "tjejgrejer" som jag inte har en aning  om. Jag sminkar mig ju åtminstone ibland. Och bär kjol/klänning. Så helt otjejig är jag inte i alla fall.
Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar