tisdag 19 juni 2012

Sponsorer

Jag kan förstå att ibland har man inte möjlighet att alltid vara så noga med sina sponsorer, men organisationer som har mycket pengar och i princip vältrar sig i sponsorer tycker jag ska se över vad de egentligen vill att de ska stå för.

Det jag tänker närmast på just nu är McDonalds som sponsorer för fotbolls EM i Polen och Ukraina.

Jag har väldigt svårt för att man ska ha snabbmat som sponsorer för idrottsevenemang, speciellt idrottsevenemang som har många minderåriga tittare. Det är enligt mig inte okay alls!
Barn är mycket lättpåverkade (och med tanke på att föräldrar idag inte verkar kunna säga nej till sina barn så fort de pekar på något så känns det ju inte mer positivt) när de är unga, och att då förknippa idrott (i det här fallet fotboll) med snabbmat så är det ju som upplagt för katastrof egentligen, speciellt eftersom att man i många europeiska länder inte får göra reklam för snabbmat riktat mot barn. Här ingår också läskreklamen som vissa spelare gör (tänker närmast på Pepsi), men där har vi spelarna specifikt som måste ta ansvar, och inte en hel organisation.

Nu ska jag väll säga också att jag anser att sprit/ölreklam inte heller passar sig i de här sammanhangen, men då är det snarare ungdomar än barn som ligger i farozonen när det kommer att förknippa att se på fotboll med att dricka alkohol, men det är ett annat problem, men som ändå kräver minst lika mycket uppmärksamhet.

Det här tycker jag är tråkigt för sporten, speciellt med tanke på hur många alkoholrelaterade problem som finns i och med huliganism och liknande, och det är ju inte att ge sporten ett bra ansikte, och när sedan spelare visar upp sig på reklamen med snabbmat, alkohol (här är nog i och för sig problemet större att spelarna själva visas upp dyngraka efter en utekväll..?) och läsk.

De här tre sakerna är just problemet till att många barn och ungdomar är överviktiga,  men så länge som vi har oansvariga vuxna som bestämmer (som helt uppenbarligen bara bryr sig om att tjäna en miljon extra än att barn ska vara hälsosamma) så kommer det att gå åt helvete med barn och ungdomars hälsa. Speciellt om de tror att de som är toppidrottare äter McDonalds-mat och läsk, för barn förstår inte att de bara är skådespelare framför kameran för att få sina pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar