tisdag 4 september 2012

Paul McKenna.

Jag har precis läst Paul McKennas bok "Jag kan göra dig smal". Jag har också sett tv-programmet som gick för något år sedan.

För den som inte vet så menar Paul McKenna att han "hypnotiserar" folk smala. Jag vet, men läs klart inlägget ändå är ni snälla. Vissa saker är inte så dåliga som de låter.

Jag är dock lite kluven till boken. I alla fall vissa delar av den.

Han propagerar för fyra regler när det kommer till viktminskning:
1. Ät när du är hungrig
2. Ät vad du vill
3. Ät medvetet
4. Sluta när du är mätt

Ja, det är väll det logiska sättet att göra det på. För sådana som inte kan känna om de är mätta eller inte utan de får träna upp att sluta äta när magen säger ifrån, även om det är gott. (Den som inte erkänner att ni kan trycka ner en munfull eller två mer av något nu tycker är gott, bara för att det är gott, den tror jag ljuger, skillnaden är väll att man kanske inte gör det hela tiden).
Jag tycker det är ganska självklart, och man ska ju inte gå hungrig heller. Det leder ju inte till något bra.

So far, so good, tycker jag faktiskt.

Sen förklarar han lite knep för att bli av med sötsug och så vidare, få lite motivation. Det är här jag känner mig lite kluven till det hela. Vissa saker känns som att de skulle kunna ge komplex snarare än hjälp, och vissa är ju egentligen bara distraktioner från att känna suget. Man skulle mycket väl kunna göra något annat än hans "lösningar". Han menar att man "programmerar" bort beteende när det kommer till mat, exempelvis så menar han att man kan få bort sug efter olika sorters mat med hans små metoder. Det är väll snarare så att man får en annan distraktion än att tänka på mat, eller vad man nu är sugen på. Det borde kunna göras på andra sätt också!

(Det optimala vore ju att om man känner sig sugen på godis eller något, så skulle man "programmera om sig" så att man gick ut och rörde på sig istället.Det hade ju varit det bästa!)

Det som dock är bra är att han inte förespråkar några som helst dieter, ingen självsvält, ingen "förbjuden mat och så vidare.

Vissa saker han skriver är rena baskunskaper om viktnedgång, vissa saker är väldigt flummigt, dock anser jag att han missar något väldigt väsentligt.
Ska man gå ner i vikt så gäller fortfarande regeln att man måste göra av med mer energi än vad man stoppar i sig, och träningsdelen av hans "metod" är ganska sparsamt utformad, men den ger åtminstone utrymme för folk att göra det de vill som träning, även om jag gärna hade sett att han fördjupat sig lite i fördelarna med att faktiskt träna.
Att jag reagerar på det här är just för hans "ät när och vad du vill, bara du slutar när du är mätt"-approach. Bara för att man slutar när man är mätt så betyder det inte att man faktiskt gör av med mer än vad man sätter i sig. Man får nog vara lite försiktig där, speciellt om man inte känner att man är mätt.

Sen kan man ju fastna lite på att han faktiskt säger att all mat är okay. Då finns det ju en risk för folk som äter mycket skräpmat att de fortsätter. Även om man slutar när man är mätt, så är det fortfarande dåligt för kroppen att äta skräpmat. Stora mängder fett och salt mår inte kroppen bra av hur lite man än väger.

Jag tänker faktiskt inte säga mer än att man gärna får läsa boken själv och få sin egen uppfattning. Jag är som sagt lite kluven, och jag är ganska kritisk till vissa saker, men en del saker låter helt okay.
Man får nog, precis som i allt annat blanda och mixa.

Att man ska äta när man är hungrig, äta medvetet och sluta när man är mätt, det tycker jag man ska ta till sig. Att man får äta vad man vill tycker jag dock man ska vara lite försiktig med, eftersom att det finns fler delar av ens hälsa än vikten, och man måste fortfarande göra av med mer energi än vad man stoppar i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar