fredag 10 februari 2012

Play it again

Det finns några böcker som man kan läsa om och om igen. 
Även jag (självklart) har sådana böcker som jag nästan har läst sönder, och i vissa fall faktiskt läst sönder.
Det är böcker som på något sätt blir en del av ens verklighet istället för att man blir en del av deras värld. 
Tre böcker har blivit extrem favoriter.
För mig är de böckerna:

1. Interworld - Neil Gaiman & Michael Reaves
Joey Harker is a Walker. 
Joey är killen som inte ens kan hitta hem från skolan utan hjälp egentligen, han börjar till och med att gå vilse i sitt egna hus. En dag så lyckas han när han och två kamrater ska göra ett grupparbete, vandra in i en helt annan värld. En värld där man är ute efter honom, och alla de mängder med varianter av honom. 

De här boken har jag läst 3-4 gånger sen jag köpte den för 1½ år sedan. 
Det var ren tur att jag köpte den. Jag stod inne på SF-bokhandeln i Göteborg och letade efter böcker som jag inte läst tidigare, och lyckades att ramla över just den här boken. Det är bland det bästa som har hänt mig kan man ju säga. 
Gaiman fortsätter att bygga upp fantasivärldar och leka med ord på ett sånt ondsint sätt som bara han kan!

2. Dracula - Bram Stoker
Jonathan Harker möter en av de ondaste av ondskor. Oturligt nog lyckas den här ondskan att följa med honom hem till England, och nu går ingen säker längre. 

Den här boken är den enda av de böcker som jag köpt själv som rasat sönder (andra har gjort, men de böckerna har jag delat med familj så de har blivit ännu mer läst, bland annat några av Harry Potter böckerna, men just Dracula har jag lyckats läsa sönder!) Dracula är för mig. trots att jag läst både Varney TheVampyre och John Polidoris The Vampyre urvampyren. Vare sig vampyrer före eller efter kommer någonsin i närheten av Dracula. 

3. Good Omens -Neil Gaiman & Terry Pratchett
Anti-krist är född, men man råkar byta bort honom. 

Jag tror att det här var den första Gaiman boken jag någonsin läste, och just den här boken är en av de som man börjar få svårt att läsa på ryggen på i bokhyllan. 
Den är hysteriskt rolig, och man skrattar lika mycket varje gång (tack Pratchett!). 

Böcker som kunde landar på listan, men som inte nådde riktigt ända fram:
War for the Oaks - Emma Bull
Harry Potter-böckerna - JK Rowling
Coraline - Neil Gaiman 
Carrie - Stephen King
Anansi Boys - Neil Gaiman
Abarat-böckerna - Clive Barker
Artemis Fowl-böckerna - Eoin Colfer
The Graveyard book - Neil Gaiman

(Och ni kanske noterar ett visst, överrepresenterande av en specifik författare ja. Men han råkar faktiskt vara en av mina absoluta favoriter!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar