onsdag 5 september 2012

Bli av med sötsug

Jag hade en helt genialisk idé om att jag skulle skriva ett inlägg om hur man kan bli av med sötsug om man känner att man på något vis inte ska/borde/vill äta något som man är sugen på.

Personligen så är jag bara sötsugen vid två olika tillfällen, när jag ska ha mens, och när jag har ätit för lite kolhydrater på en dag. Det är liksom som att kroppen direkt känner av att den inte fått den mängd kolhydrater som den behöver och säger ifrån direkt. Det kanske inte är jättebra, men det har fungerat hittills, och jag har inte behövt att bli arg på allt och alla för att jag är på dåligt humör.

Men nu försöker jag själv att fixa så att jag inte äter lika mycket sötsaker och godis när jag är sugen på socker. Det här känner jag blir lite av ett problem när man jobbar där man gör. Bibliotek verkar ha en ganska stark fika-kultur, och då är det kaffe/te och kakor av alla dess slag som gäller, och kakor är en av mina svaga punkter, så jag är jätteglad varje gång jag väljer en frukt över kakorna!

Den första tanken som slog mig var: Frukt!
Självklart så kan man äta frukot mot sötsuget. Många frukter innehåller nog till och med mer socker än godis, men de innehåller också andra saker som är aningen bättre att få i sig än färgämnen och så vidare.
Så frukt skulle jag säga. Röda Royal Gala eller gröna Granny Smith äpplen brukar jag äta mest utav. De gröna Granny Smith tycker jag är riktigt söta faktiskt.

Andra tanken som slog mig var: Kesella.
Man behöver inte äta kesellan som den är. Många tycker att kesella och fun light funkar ihop, jag har faktiskt aldrig testat det, men jag gillar kesella och bär väldigt mycket. Då får man i sig något som smakar sött, samtidigt som man får i sig mer protein. Mina favoriter att ha i är banan, jordgubbar, hallon och mango. Alltså, söta frukter och bär.

Tredje grejen: Bubbelvatten.
Om jag är sugen på läsk, så brukar jag försöka att dricka lite bubbelvatten med smak på. Det innehåller inte lika mycket socker och färgämnen. Det brukar lösa sig för mig då. Om inte det hjälper så brukar jag ta en vitamintablett som man löser upp i vatten (också smaksatt).

Fjärde tanken: Distraktioner och "äckeltankar".
Om jag känner mig jättesugen på något, men har vare sig frukt, kesella eller vatten i närheten så kan jag sitta och fantisera om att det jag är sugen på blandas ut med något avskyvärt (i mitt fall är det klumpig tomatsås/krossade tomater). Bara att tänka på att man ska dricka Dr Pepper med krossade tomater i får det att kväljas i halsen på mig, och jag får bort suget. Ibland får jag tänka på det fler gånger. Eller så gör jag något annat som tar upp hela min koncentration och som jag vet att när jag håller på med det så har jag inte tid att tänka på mat (typ spelar tv-spel).


Jag vet inte om det här är några vidare bra förslag på saker man kan göra, men det är vad jag försöker att göra i alla fall, och det funkar oftast.
Min favorit, som jag skrev i ett annat inlägg hade ju varit så att man borde vänja sig vid att varje gång man känner sig sugen på godis så ska man gå ut och röra på sig!
Typ gå ner och brottas!
Då släpper man ändå ut de här "må bra"-hormonerna som man får när man äter socker, som gör att man vill ha mer. Är det då inte bättre att ha träningssug än godissug?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar