torsdag 14 juni 2012

Vill ha!

Om jag någonsin blir rik, så vill jag ha en av följande (eller alla fem?!?!):

1. Ett hus i Los Angeles
Ni vet, ett sånt där riktigt semesterhus, med palmer och grejer?

Stort, vitt kakel, pool.
Ljust och fräscht på utsidan, mörkt och rockigt på insidan.

Eller så hade det fått varit ett sånt strandhus. Ingen pool, men nära till havet.

Fast det får inte vara för stort, och det måste ha diskmaskin. Bara för att jag skulle bott i Los Angeles hade jag inte haft den minsta lust att städa eller diska mer.

Där kan man ju plantera en massa träd och saker också som kan ge frukter, bättre än här i alla fall, typ apelsiner, olivträd (som är så fina) och så vidare!
Sjukt najs hade det varit!

2. Ett hus på den engelska/irländska landsbygden
Här snackar vi pittoreskt. Ett riktigt sånt Morden i Midsomer hus vill jag ha! Med massa böljande gröna kullar och så vidare.
En sån här stuga har varit önskedrömmen hur länge som helst.

De är så otroligt vackra.

Det får gärna växa en massa murgröna och sådär på dem också. Det skulle inte skada.

Men jag förstår verkligen inte hur någon inte kan bli jättekär i ett sådant här hus?
Jag har alltid tyckt om den engelska landsbygden, den verkar vara väldigt fin och trivsam, och husen där har en speciell feeling som jag inte kan beskriva egentligen, men mysigt och gemytligt kanske är rätt ord.

Nu letade jag inte upp något irländskt hus (tycker i och för sig att den engelska landsbygden och Irlands ser ganska lika ut), men det hade gärna fått vara en sån vit cottage med mörk dörr och runt fönstrena. Gärna nära havet typ.


3.
Skrivarlya i hufvudstaden
Här blir det nog svårt att hitta någon bra bild (ni kan ju prova att googla lite själva?), men jag vill verkligen ha en yttepytte skrivarlya i Stockholm. Ett litet vindsrum bara egentligen med snedtak och plats för en säng, en bokhylla och ett litet bord där datorn kan stå.
Kanske en fåtölj och en lampa också, men då börjar det bli fullt.
Inget mer.
Och här är det faktiskt Stockholm som gäller och inte Göteborg eller något liknande.
Helst i Gamla Stan. Det hade ju varit helt fantastiskt!

4. Ett hus i London
Jag vet inte om jag behöver säga något.
Litet, smutsigt, brittiskt.
Gärna mitt i smeten i London.
Det första man ser när man kommer in är en trapp, i en väldigt smal hall.
På bilden är det nog till och med lite större än vad jag hade tänkt mig, men det var svårt att hitta någon bra bild.

De som gillar England eller har varit där vet precis vilken sorts hus jag menar. Typ, Sirius Blacks i Harry Potter. Den sortens hus med tätt mellan dörrarna.
(Inte för att jag skulle ha något emot en vanlig villa alldeles utanför London heller, men det hade inte varit samma sak, då hade jag lika gärna kunnat bo ute på landet.)




5. Ett skrivarhus ute vid Västkusten
Helst ett sådant hus där det inte finns el, men jag har en känsla av att det är svårt att få tag på något att skriva på om jag inte skriver för hand i så fall. Så kanske el till datorn?
Inte för stor, men plats för säng, vedspis/kakelugn, matbord och så. Tänk er lite det huset som Mikael Blomkvist i Män som hatar kvinnor bor i när han jobbar. Lite så.
Fast självklart vid havet istället!

2 kommentarer:

  1. Man skulle verkligen behöva bli multimiljonär... Alla de där platserna uppfyller ju olika behov. Man skulle nog behöva åtminstone tre hus/lägenheter för att uppfylla alla sina behov...
    En skrivarlya i Stockholm vore inte helt fel, trots att jag aldrig vill lämna min lantidyll i mer än max två månader får jag ibland den där längtan efter att bara plocka med sig sin laptop och sätta sig på något café mitt i storstaden och varva skrivandet med att titta på folk... Eller ränna runt med en take away kaffe i handen...

    SvaraRadera
  2. Om jag bara inte hade jobbat eller haft för lite pengar i sommar hade jag definitivt gjort det på ett av fiken i stan! Bara sitta där och skriva och titta på människor!
    Och på tal om inlägget, jag skulle kunna nöja mig med en lägenhet på kanarieöarna också... Jag vill bara ha någonstans att gömma mig ibland.

    SvaraRadera